Overslaan naar inhoud

Conflictconsultant Mireille Hoekstra helpt mensen aan meer ademruimte

30 december 2024

Als telg van een ondernemersgezin kreeg Mireille al op jonge leeftijd mee wat de gevolgen zijn van zakelijke conflicten. Ze zag ook dat ‘interpersoonlijke situaties’ overal voorkomen. Later, in leidinggevende functies bij verschillende bedrijven, leerde ze daar nog veel meer over. Sterker nog: ze ontdekte dat het oplossen van conflicten haar op een natuurlijke manier afgaat.

‘Ik vind altijd de middenweg’, vertelt Mireille. ‘Ik dacht toen al mee over oplossingen en bracht mensen bij elkaar. Daarbij komt dat ik het heel interessant vind om interpersoonlijke situaties te observeren. Op vakantie zit ik het liefst op een terras naar mensen te kijken. Het is zo boeiend om te zien wat er tussen mensen gebeurt, hoe ze verbaal en non-verbaal met elkaar communiceren en waarom.’

Mensen in haar omgeving kwamen zelfs spontaan op haar pad voor advies. Zo regelmatig, dat Mireille op een gegeven moment dacht: misschien moet ik er mijn werk van maken. Een gooi naar het ondernemerschap lag voor de hand. Uit diverse assessments kwam immers naar voren dat ze daar geschikt voor was.

Woorden achter de woorden

Dankzij haar jarenlange ervaring begrijpt ze veel arbeids- en bedrijfsprocessen. Kenmerkend is ook haar vermogen om het verhaal achter het conflict te doorgronden.

‘Ik luister naar de woorden achter de woorden’, licht Mireille toe. ‘Ik ga als neutraal persoon met beide partijen in gesprek, hoor op basis van vertrouwen hun ziel en zaligheid aan en destilleer wat de werkelijke lijn is in het conflict. Wat zit eronder? Dáár zit de oplossing. En dan kun je in een gezamenlijk gesprek afspraken maken en elkaar daar verantwoordelijk voor houden.’

Oplossing in het midden

Wat haar drijft? ‘Soms hoor ik verhalen waarvan mijn handen spontaan beginnen te jeuken. Dan sta ik te popelen om mensen van raad te voorzien. Dat kan de-escalerend van aard zijn. Ik kan een tekst maken, bijvoorbeeld voor een e-mail, waarmee ik achter de schermen voorkom dat er echt een conflict ontstaat.’

‘Soms hoor ik verhalen waarvan mijn handen spontaan beginnen te jeuken’

Slepende arbeidsconflicten

‘Mijn doel is altijd om de werknemer in dienst te houden. Zeker in de huidige krappe arbeidsmarkt zijn bedrijven daarbij gebaat.’ Ze maakt mee dat werknemers na haar inbreng zelfs een functieverbetering aangeboden krijgen.

‘Dat is de kracht van luisteren: waar gaat het werkelijk om? Allerhande hulpboeken of gesprekstechnieken gebruik ik niet. Ik ga vanuit mijn jarenlange ervaring organisch te werk door te observeren en te luisteren: wat is er gebeurd en wat is er nodig om er samen uit te komen? Ik help om elkaar te begrijpen en concessies te doen waar nodig.’

Grootste geheime wapen

‘Op het moment dat de spanning oploopt, ga ik rustiger ademhalen. Dan wordt de sfeer ook rustiger.’ Ze noemt ademhaling ‘het grootste geheime wapen’ dat mensen hebben. Maar velen kennen de kracht ervan niet. Daarom geeft Mireille ook ademcoaching.

Met haar efficiënte methode helpt ze haar cliënten om problemen die ze ervaren aan te pakken en op te lossen. Hoe sympathiek ze ook is, als coach kan Mireille confronterend en direct zijn. ‘Ik ben geen coach die met je meehuilt. Ik breng helderheid en hou een spiegel voor, want daarmee bereik je het meest.’

Volop ambitie

‘Ik wil de “go-to” worden op het gebied van interpersoonlijke conflicten. Ik kan daarbij ook een strategisch sparringpartner zijn om onenigheid te voorkomen. Veel en duidelijk communiceren is de sleutel. Ik kan daarin adviseren voordat iets escaleert.’

Als het aan haar ligt, gaat ze tot haar 85ste door. En als ze dan toch aan het dromen is: in het ideale plaatje komt Mireille voor nog meer Amersfoortse klanten in actie én werkt ze binnen nu en vijf jaar vanuit de bergen in Zwitserland.

‘Het lijkt me mooi om mensen daar een week lang voor een intensief coachingstraject uit te nodigen, met veel persoonlijke aandacht en ruimte voor reflectie. Het berglandschap neemt alle prikkels weg. Ik ben er geweest en voelde: hier ben ik thuis.’

CONTACT OPNEMEN MEER INFORMATIE