Amersfoort, zaterdag 1 april 2023
Jaaaa, het is 1 april. Wie neem jij vandaag in het ootje? Ieder bedrijf heeft zijn eigen gangmaker op de werkvloer, en binnen zowel Facility, FAC. Horeca Uitzendbureau én Content is dat onze Rob Hakvoort. Hij is een ware wandelende woordgrap-machine, is immer vrolijk en durft ook best gewaagde marketing acties uit te halen. Zo bedachten zij in Amersfoort de beruchte condoom actie namens FAC. Horeca Uitzendbureau: ‘FAC VEILIG!’. Of wat te denken van een heuse FACcinatie actie middenin de corona pandemie? Je moet het maar durven. ‘Het is bijna vermoeiend hoeveel woordgrappen er per dag uitrollen!’ Aldus Rob zelf.
Kortom, begin de dag met een lach en geniet van dit humorvolle interview met onze eigen Rob!
Goedemorgen Rob! Met Facility en FAC. Horeca Uitzendbureau staan jullie mede bekend vanwege ludieke promotieacties. Wat is de leukste tot nu toe?
‘Ja, die weet ik wel. FAC. - waarmee we flexibel horecapersoneel organiseren - is bij uitstek geschikt voor het bedenken van originele promotieacties. Eerst hadden we de 'FAC.cinatiestraat' . Een actie waarmee we middenin de corona 'shotjes' als vaccinaties uitdeelde in de kroeg aan studenten. Ons doel was om zo nieuwe medewerkers te werven. Toch staat de condoomactie met daarop de tekst "FAC.VEILIG" wat mij betreft met stip op nummer 1.'
Welke komedie film zal jou altijd bijblijven?
‘Absoluut Bad Boys. De combinatie tussen Mike Lowrey en Marcus Burnett is goud. Ondanks dat deel 1 van deze film bijna 30 jaar oud is, kan ik hier nog altijd maximaal om gieren. Nu ik zelf een dochter heb is de scene waar Reggie dochterlief op komt halen mijn all time favorite.'
Jullie bestonden met Facility recentelijk 30 jaar. Wat gaat de toekomst brengen?
‘De toekomst van Facility ziet er veelbelovend uit. We hebben een duidelijke groeistrategie, maar we willen niet dat dit ten koste gaat van het plezier en de persoonlijke benadering die zo kenmerkend zijn voor ons bedrijf. Onze slogan "Niet de grootste, wel de meest persoonlijke" is nog altijd relevant en we blijven ons hierop focussen. Natuurlijk heeft de coronacrisis de omzetgroei beïnvloed, maar we zijn weer goed op weg om het niveau van voor corona te bereiken. Ons doel is om jaarlijks met zo'n 10% te groeien, maar bovenal willen we altijd de meest persoonlijke blijven. Voor ons is de manier waarop we groeien het allerbelangrijkste, met een winnaarsmentaliteit en vooral heel veel plezier!’
Binnen Content kennen we je inmiddels behoorlijk van je woordspelingen. Is humor belangrijk voor je?
'Oh man, ik ben een wandelende woordgrap-machine! Het is bijna vermoeiend hoeveel woordspelingen ik maak gedurende de dag. Mijn beperkte brein is daar de hele dag mee bezig en ik kan het gewoon niet helpen. Bij alles wat ik hoor, zie of lees, floept er binnen vijf seconden weer zo’n achterlijk, ongevraagd en soms ongewenst woordgrapje uit. Maar hé, humor is ontzettend belangrijk voor mij. Samen met plezier is het de sleutel tot succes in mijn leven. Er is al genoeg negativiteit en ellende in de wereld. Natuurlijk trek ik me dit aan en draag ik absoluut mijn steentje bij aan het verbeteren van de wereld, maar ik focus me vooral het liefst op positiviteit. Positiviteit wint altijd, zelfs als we de wedstrijd niet winnen. Laten we er gewoon een leuke wedstrijd van maken los van de einduitslag!’
Maak de zin af: ‘Over tien jaar sta ik als ondernemer …’
‘Nou, ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben met hoe het nu gaat als mede-eigenaar van Facility, FAC. en Content. De bedrijven zijn complementair aan elkaar en ik kan hier op mijn eigen manier aan bijdragen. Dat vind ik een fantastische uitdaging en onwijs leuk. Daarnaast doe ik nog vrijwilligerswerk bij Against Cancer en word ik ingezet als motorrace instructeur bij TrackDays4all. Ik werk vier dagen, vrijdag is mijn papadag en in juli verwachten we ons 2e kindje. Voor nu past dit allemaal heel goed en word ik hier ontzettend blij van. Natuurlijk kan ik niet 10 jaar vooruit kijken, maar ik kan me wel voorstellen dat we over 10 jaar alle drie bedrijven verder hebben uitgebouwd en dat we vooral 10 jaar lang ontzettend veel hebben gelachen!’
We zijn Content à la Carte gestart. Met FAC. Horeca Uitzendbureau heb je wel iets met de lokale horeca. Wat is je favoriete plek in Amersfoort?
‘Nou, ik ben een echte Amersfoorter en ik houd ervan om de lokale horeca te steunen. Eén van mijn favoriete evenementen in Amersfoort is Proef Amersfoort. Daarnaast ben ik een groot fan van Dikke Dirck en RAUW als het gaat om lekker uit eten gaan. En als het zomer is, breng ik graag tijd door met mijn gezin bij Zandfoort aan de Eem. Voor een gezellige borrel ga ik meestal naar Curtis of Long John. Jemig, er zijn als je het allemaal zo opnoemt zoveel leuke plekken in Amersfoort, het is moeilijk om er maar één te kiezen!’
Over enkele maanden krijg je je 2e kindje. Een jochie, heel tof! Vertel: hoe combineer jij het vaderschap met zoveel ondernemerschap?
‘Geholpen door twee herseninfarcten in 2017 ben ik toch iets anders tegen het leven aan gaan kijken. Ik ben vier dagen gaan werken en vrijdag is mijn papadag. Het lukt me uitstekend om het werk in vier dagen van 8,5 uur 'geregeld te krijgen'. Dit had ik natuurlijk nooit gekund zonder de fantastische teams die we bij alle drie de bedrijven om ons heen hebben gebouwd. Dat is belangrijk. Ik kan me voorstellen dat er weer een tijd komt dat ik terug ga naar vijf dagen, maar voor nu maakt me dit blij. Het is heel erg fijn om er drie dagen echt voor m'n gezin te kunnen zijn.’
Met welke ondernemer zou je wel eens een dagje willen ruilen?
‘Met Karin en Marco Nijtmans. Het lijkt me echt fantastisch om iets te creëren waar iedereen zijn vingers bij aflikt én blij van wordt.’
Tot slot: welke tip heb je – in algemene zin of vanuit je vakprofessie – voor je collega-ondernemers?
'Vanuit mijn sportverleden moet ik zeggen: "Je kunt niet scoren als je niet weet waar de doelpalen staan." Stel je doelen vast, zorg voor focus en haal alles weg wat afleidt. Per definitie is een kleine stap beter dan helemaal geen stap, en datzelfde geldt voor het maken van een keuze. Het is belangrijk om kraakheldere doelen te stellen en te zorgen voor de juiste persoon op de juiste positie. Last but not least, en dit vinden we als ondernemer vaak spannend; neem betere mensen aan dan jijzelf. Die gaan jou en je organisatie verder brengen.'
Laatste grap?
'Haha, euhmmm... Hoe zeg je Peter Pan in het Chinees? Peter Wok! Haha.'