Amersfoort, zaterdag 4 november 2023
Goedemorgen allemaal! Ruben Heijdra – al ruim 15 jaar ondernemer en sinds dit jaar ook onze trots als designer van Content à la Carte – is deze zaterdagochtend de hoofdpersoon. De vriendelijke eigenaar van Eerst is uiterst creatief, muziekliefhebber en we kunnen gezien zijn antwoorden gerust stellen dat we ook met een levensgenieter te maken hebben: "Een live bandje kijken in Miles met een La Chouffe van de tap in de hand. Heerlijk."
Van problematieken in de wereld tot Pink Floyd en van mountainbiken in het bos tot kaartjes voor Amersfoortse inwoners voor Into The Woods. Er komt weer genoeg aan bod deze zaterdagochtend!
Fijn weekend allemaal!
Hoi Ruben, goedemorgen. Vertel: waar kunnen we jou ’s nachts voor wakker maken?
'Voor een Pink Floyd concert in de originele bezetting. Ja, daar trek ik mijn badjas en pantoffels wel even voor aan in het holst van de nacht. En als dat niet lukt, is m'n andere favoriete bandje Tool ook prima.'
Je bent de designer van Content à la Carte. Waar haal jij je inspiratie vandaan?
'Vaak komt de inspiratie al meteen als iemand begint te vertellen over een opdracht. Op het moment dat Danny mij belde over het concept van Content à la Carte werd ik meteen enthousiast en begonnen mijn radertjes al te draaien. En dat geldt eigenlijk voor ieder project. Zodra ik met iemand om tafel ga, luister ik vooral en probeer ik zoveel mogelijk in te voelen en de opdracht te ontleden. En dan komen de ideeën vaak al boven borrelen. Verder haal ik mijn inspiratie uit alles wat ik zie, lees, kijk en hoor.'
Wat is je favoriete plek in Amersfoort?
'Het bos om te wandelen en te sporten. Het Stadscafé vind ik altijd gezellig om een drankje te doen of een hapje te eten. En aansluitend een live bandje kijken in Miles met een La Chouffe van de tap. Heerlijk!'
Wat is je mooiste creatie ooit geweest?
'Het traject voor Daalder Kaas vind ik wel geslaagd. Een mooi traject wat we van a tot z mochten doen. Van logo en merkidentiteit tot en met verpakkingslijnen, POS-materialen, socials, jaarrond campagnes, kraamuitstraling, wagenbedrukking, et cetera... Dit werd uiteindelijk geïmplementeerd voor zo'n 50 ondernemers in de Benelux die het merk met trots uitdragen. Maar ook op de kleinere trajecten waar we onze kunde en creativiteit in kwijt konden ben ik trots. De mooiste creaties zijn uiteindelijk degenen die waarde toevoegen aan onze klanten en opdrachtgevers. Dan hebben we ons werk pas goed gedaan.'
Op welke manier maak jij je hoofd leeg als ondernemer?
'Ik prijs mezelf elke keer weer gelukkig als ik ga hardlopen of mountainbiken in één van de prachtige bossen rondom Amersfoort. Daarmee maak ik mijn hoofd leeg en ontstaan er ook altijd weer nieuwe ideeën. En ik luister veel naar muziek. Ik speel ook zelf in een band. Dat is een fijne afleiding en staat helemaal los van mijn vak. Nou ja, afgezien van het artwork voor de band...'
In welke film had jij de hoofdrol kunnen spelen?
'Ha, die lees ik vaak op zaterdag en nu ik 'm zelf moet beantwoorden is dat toch best lastig. Ik zeg toch John Wick. Een man van weinig woorden, maar wel met een flinke skillset. En ook lekker over the top met veel actie!'
Welke uitdagingen ken je momenteel als ondernemer?
'Op persoonlijk vlak is dat focus. Ik ben snel afgeleid. Op ondernemersvlak is dat keuzes maken. Ik vind veel leuk en heb te veel ideeën. De vloek van elke creatief denk ik. Op dit moment ben ik met een duidelijke missie bezig waar ik heen wil met Eerst. Dat geeft houvast en dwingt me tot keuzes maken. Vind ik niet makkelijk, maar het werkt wel.'
Er is veel problematiek in de wereld. Waar hou je je het meest mee bezig?
'Het feit dat we in een wereld leven waar een handjevol mensen het lot van miljoenen onschuldige burgers en vooral kinderen kunnen bepalen vind ik onbegrijpelijk, frustrerend en verdrietig. Op dit moment staan de taferelen vanuit Israël en Gaza dagelijks op ons netvlies. Maar dat gebeurt overal ter wereld, ook wat we niet in de media zien.'
Als je een dagje burgemeester van Amersfoort zou zijn: wat zou je dan meteen veranderen?
'1. Dat Amersfoortse inwoners als eerste de kans krijgen om kaartjes voor Into The Woods te kopen. Het is bijna makkelijker om een ticket naar de maan te regelen!
2. Meer aandacht voor stand-up comedy en open mic-events in de stad.
3. Zoveel mogelijk tegels en beton vervangen door groen. Dat houdt de stad koeler in de zomer.'
Tot slot: met welke collega-ondernemer uit onze regio zou je een dagje willen ruilen?
'Ik had tijdens afgelopen zomerfeest op de school van mijn kinderen bardienst met een leuk team. Die dynamiek en snelheid sprak me erg aan en gaf me energie. Ik zou daarom wel eens een dagje met een horecaondernemer willen ruilen. Alberts of Dikke Dirck. Lijkt me wel wat.'