Je kunt niet
de hele wereld
op je nek nemen
Bert
van Weert
Do they know it’s Christmas?
Of ik à la carte een paar zinnige dingen zou kunnen opschrijven. Tuurlijk! Als tekstschrijver zou me dat feilloos moeten lukken. Ik kijk in mijn tuin die inmiddels is behangen met koppelbare kerstlampjes. De eerste untold stories en quizzen van de Top 2000 zijn al gepasseerd. Spontaan bewolken rendiertruien en kerstspecials mijn netvlies. Snijdt de psychologie van kerst enig hout of is die vooral van de koude grond?
In de verte hoor ik die dennenboom kraken. Hoe zou die grond voelen in Oekraïense loopgraven? Of in steeds grotere delen van de wereld waar mensen door opeenvolgende klimaatramen huis en haard verliezen? Nu kunnen we het cynisme laten regeren en zeggen dat we leven in een mediacratie. Dat in sociale media elke nuance ontbreekt. Of dat fake news en AI ons beeld vertroebelen. De realiteit is vooral dat onze eigen huiskamer erdoor is veranderd. Wist jij wat er vroeger in Brazilië of Bangladesh speelde?
Nu dus wel. Ik sluit mijn ogen er niet voor. Al merk ik wel dat mijn harde schijf soms vol zit en tegen de grens aanschurkt van wat ik kan verdragen. Ego’s, gekkies en machtswellustelingen onderdrukken complete bevolkingsgroepen. Geen fijne kerstgedachte. ‘Je kunt niet de hele wereld op je nek nemen’, zou mijn moeder gezegd hebben. ‘Verzet je zinnen, kijk om je heen!’
Eem, Korte of Langegracht: het gaat om die eerste steen. Er zijn plenty zinvolle projecten. Vanuit de Masters of Business hebben we drie jaar Rocking Up X-mas gesteund, waarbij we kinderrijke bijstandsgezinnen een fijne kerst konden bezorgen. Maar we gingen net zo hard voor het Amersfoorts Jeugdorkest of recent het Russisch Ereveld dat onbekende soldaten terugbrengt bij hun families. Een zak met geld is te makkelijk. Het gaat erom dat je dingen dóet. Ergens energie in steekt. En het is mooi om te zien dat je een beweging op gang brengt waarin anderen meegaan, waardoor dingen groeien.
Noem het nabuurschap. De kringen groter maken. Betrekken. Verbinden. Druk bij mij op een knop en ik zie dwarsverbanden of krijg ideeën waarmee jouw doel kan worden bereikt. Dat gevoel zat voor mij ook in Proef Amersfoort of in de Nonnetjesrit, waarbij ik diverse marketingstenen kon werpen. Ik kan nu heel erg genieten van Danny de Graaf met het Stadsfestival, maar ook van de amigo’s achter Dias Latinos of de helden achter het Rietveldpaviljoen. Het zijn bevlogen initiatieven die onze stad vooruithelpen.
Zakelijk zet ik mijn kracht als creatieve marcommer het liefst in op zinvolle projecten, zoals de energietransitie, de aanleg van een warmtenet, bouwprojecten, erfgoed, zorg, onderwijs en mobiliteit. Nieuw én leuk. Producten en diensten waarmee we de boel een beetje bij elkaar houden en kunnen blijven ademen. Er groeit een nieuw bewustzijn. Het moet anders.
"Raker dan dat campagnebeeld met die aardbol als kaars kan het niet."
Steevast zie ik dat beeld met dat vlammetje en die aardbol als kaars, destijds drager van de campagne ‘verstandig met energie’. Laten we ons vooral realiseren dat het ook jouw eigen mindset is. En dat ondernemers zoals wij het verschil kunnen maken.
Wie de wereld wil veranderen, begint bij zichzelf. Waarmee ik niet wil zeggen dat het dan morgen voor elkaar is. Maar er is wel zoiets als een tegenmacht. Ik wens je fijne feestdagen en kijk uit naar een mooi nieuw jaar, waarin we elkaar nóg beter weten te vinden. Waarin we vieren wat we kunnen vieren. Maar ook een jaar waarin we vaker stil durven staan bij hoe het beter kan. Op de keper beschouwd, lijken we meer op elkaar dan dat we verschillen. Polariseren is zó 2024. Dat doen alleen gekkies.
Werk samen, wees sportief en let een beetje op elkaar!
It’s Christmas time, and there’s no need to be afraid
At Christmas time, we let in light and banish shade
And in our world of plenty
We can spread a smile of joy
Throw your arms around the world
At Christmas time.
Bert van Weert
Aanvoerder Addictions en voorzitter Masters of Business