Overslaan naar inhoud

Vier je successen 
en leer van je
mindere momenten


Gerwin 
Jonker

Op naar (20)25: wat wil jij afvinken?

Hoe mooi is het om aan het eind van dit jaar terug te blikken: ben je tevreden over wat je in het afgelopen jaar hebt bereikt? Heb je mooie belevenissen gecreëerd in je onderneming? En heb jij je klanten blij gemaakt?


Natuurlijk, deze vragen kun je je ook persoonlijk stellen. Want het gaat immers om ‘de vent’ en niet de tent, om ‘het wijf’ en niet het bedrijf. Jij maakt verschil, als mens en als ondernemer.


Als ik terugblik op het afgelopen jaar, komt het getal 25 in beeld. Want in het afgelopen jaar waren mijn geliefde vrouw en ik 25 jaar getrouwd. Ook werd ik jarig: twee keer 25. Je ziet, het getal 25 heeft veel betekenis.


Nu is terugblikken goed – vier je successen en leer van je mindere momenten – maar vooruitkijken is nóg interessanter. Toch? Want wat brengt 2025 jou? Waar sta je voor en waar ga je voor? Welke persoonlijke doelen stel je jezelf en wat zijn jouw strategische doelen voor je onderneming?

"Vertel me alsjeblieft niet dat 2025 
‘het jaar van de klant’ wordt, 
want… wat deed je dan afgelopen jaar?"


Eén ding weet ik zeker: ook jij zult een klantgerichte focus willen hebben en houden.  Klantgerichtheid is immers nooit weg te denken uit je bedrijfsvoering. Al het resultaat van jouw werk, van jouw team, van jouw bedrijf gaat namelijk naar iemand toe. Je klant.


In een wereld waarin egoïsme en egocentrisme steeds meer aanwezig is, waarin globalisering en polarisering de boventoon voeren, waarin snelheid en de ‘rat race’ de overhand krijgen: hoe stel jij je klant daarin centraal?


Hoe houd je dienstverlening persoonlijk, realiseerbaar en consistent? Dan gaat het juist om kleine dingen: de vriendelijke groet, het oogcontact, het bedanken voor de aanvraag, die betrouwbare levering, het beloofde terugbellen en noem maar op. Dan gaat het om gedrag, van jou en van je medewerkers. Jullie zijn de dragers van de waarden en normen in jouw bedrijfscultuur die – ga ik vanuit – maken dat jouw klant graag terugkomt. Kortom, het zijn de mensen die werkelijk verschil maken.


Laat je je leiden door de veranderingen om je heen? Of geloof je in ontwikkeling vanuit je eigen kracht? Het is een mindset: “als je denkt dat je het kunt of je denkt dat je het niet kunt: je hebt gelijk,” zei Henry Ford al eens.


Daarom zeg ik: klantgericht gedrag is aan te leren. Blijf daarin investeren, ook in 2025. Want wie gunt zijn klant – en bovenal zijn medemens – nu niet die broodnodige vitaminen die wij allemaal nodig hebben: vitamine A, vitamine B en vitamine C? Aandacht, Belangstelling en Complimenten. Dit ontvangen is plezierig, het geven des te meer!


Dus gá voor de optimale menselijke interactie. Wat dat is in jouw situatie? Vraag het je geliefde, vraag het je buurman, vraag het je klant! In een wereld die lijkt te verharden, begint de kiem van klantgerichtheid bij onszelf: wees nieuwsgierig naar de ander.


Mijn verwachtingen van komend jaar? Zoals je ziet op de foto: ook ik zit vol vraagtekens. Want we moeten de veranderingen om ons heen nemen, zoals ze komen. Wat ik wél weet, is dat ik liever het speelveld bepaal dan een speelbal ben. Ja, de betrokkenheid op de wereld om mij heen, op Nederland en op Amersfoort voel ik. Waar ik werkelijk invloed op kan uitoefenen, daar ga ik proactief mee aan de slag. Oftewel, ook voor 2025 maak ik een serieus plan, zoals alle 24 jaren daarvoor: een plan met daarin strategische doelen én concrete doelstellingen. Juist ook op het gebied van klantgerichtheid. Niet alleen omdat dat de kern van mijn werk is, maar vooral omdat ik een ander die aandacht in ontwikkeling van harte gun. Leer klantgericht te zijn: geef je klant elke dag een mooie dag.


Of mijn doelstellingen over 2025 realistisch zijn? Dat gaan we aan het eind van het jaar weer bekijken, want meetbaar zijn ze zeker. Eén van die doelstellingen is in elk geval het vieren van een jubileum op 25 september 2025: het 25-jarig bestaan van mijn bedrijf Driepunt. 25… weer dat betekenisvolle getal. Die doelstelling kunnen we vast en zeker straks afvinken… Wat wil jij afvinken in ‘25?


Gerwin Jonker

jonker@driepunt.nl