‘Ik koester wat ik heb, zakelijk en privé’
23 december 2024
Beryl Personeel bestaat in januari tien jaar! En dat is een mijlpaal die eigenaar David Krommendijk niet zomaar voorbij laat gaan. Geef hem eens ongelijk: na een weg van pieken en dalen mag hij met recht trots zijn waar zijn bedrijf nu staat. Een terug- en vooruitblik.
Alvast gefeliciteerd, David! Wat betekent dit
jubileum voor je?
Lachend: ‘Nou, ik ben er eigenlijk niet zo goed in. Ik
krijg elk jaar ineens felicitaties omdat mijn bedrijf zoveel jaar bestaat. Weet
je wat het is? Ik heb bij de start van het bedrijf nooit zover vooruit gedacht.
Ik dacht: we beginnen en zien wel. Sommigen hebben het ondernemerschap in het
bloed. Dat kwam bij mij later pas. Ik deed gewoon wat ik graag wilde doen. Dus
Beryl is een soort van ontstaan. En als je dan ‘ineens’ tien jaar onderweg
bent, is dat wel iets om bij stil te staan. Dat zit normaal niet zo in mij,
maar in dit geval gaan we het niet aan ons voorbij laten gaan. Successen moet
je vieren, hè? Dat doe ik misschien te weinig, maar dit is een goed moment.’
“Als je tien jaar onderneemt heb je alle facetten wel een keer meegemaakt, zie iemand tegen me. En dat klopt wel.”
Even terug in de tijd: waarom ben je met Beryl Personeel begonnen?
‘Ik ben twaalf jaar hoofd personeelszaken geweest bij een groot bedrijf met 1200 medewerkers. Ik had al veel meegemaakt en zat op het punt: blijf ik dit nog doen? Op een gegeven moment waren we bezig met de outsourcing van de buitendienst. Ik ging in gesprek met verschillende partijen die uitzenden en kwam tot de conclusie: wat jullie doen kan ik ook. Mijn vrouw zei ook: waarom ga je het niet gewoon zelf doen? Dat was het beslissende zetje. Samen maakten we de afspraak dat ik een jaar de tijd zou nemen om het financieel gezond te krijgen. Dat is gelukt.’
Wat is de kracht van Beryl Personeel?
‘Uitzenden, payroll en HR-advies verzorgen we op maat. Verlonen en HR zijn meer dan alleen cijfers en contracten. Het gaat om mensen, om maatwerk en om aandacht. Met onze expertise en persoonlijke benadering zorgen we ervoor dat elk aspect van de verloning en personeelszaken van onze opdrachtgevers naadloos aansluit bij de dynamiek van hun onderneming. Ook oprechte aandacht is daarbij belangrijk. Ik durf te stellen dat ik vrijwel alle mensen bij onze opdrachtgevers ken.’
Wat is het verhaal achter het faillissement in 2019?
‘Een grote opdrachtgever hield er van de ene op de andere dag mee op en liet ons achter met onbetaalde facturen. De juridische procedures om alles alsnog betaald te krijgen liepen nog, toen een andere opdrachtgever failliet ging en ons achterliet met een flinke betalingsachterstand. De curator zei: je kunt beter zelf stoppen en doorstarten, anders ben je tien jaar de schuld van een ander aan het aflossen. Dus dat hebben we gedaan.’
Wat voor tijd was het?
‘Heel bizar, ik had nog nooit zoiets meegemaakt. Veel in overleg met advocaten gezeten. Wat gaan we doen? Wederom thuis aan tafel de knoop doorgehakt: we starten helemaal opnieuw. Onderweg naar de rechtbank alle opdrachtgevers gebeld: dit is de situatie, ga je met ons door? Iedereen zei: we doen zaken met jou, dus we gaan mee. Op dinsdag is het faillissement uitgesproken, op woensdag — uitgerekend de Dag van de Arbeid — zijn we weer gestart. Ik denk dat het bedrijf vier uur niet heeft bestaan. Een week later ging ik met vakantie, want die was al geboekt. De slechtste en beste vakantie ooit, want ik heb alle dagen gewerkt, maar dit heeft er wel voor gezorgd dat we er weer staan!’
Hoe kijk je nu op die periode terug?
‘Het was een dieptepunt, maar tegelijkertijd een groot leermoment. Het heeft ervoor gezorgd dat we dingen anders zijn gaan doen. Minder groot, meer gericht op wat we leuk vinden. Ik hoef niet per se vijf vestigingen te hebben. Ik wil dat we naar volle tevredenheid van beide partijen kunnen werken voor onze opdrachtgevers. Blije klanten, dat is waar ik het voor doe. En mijn trouwe medewerker Sjanna is er nog steeds, ook dat is me veel waard.’
Waar staat Beryl Personeel anno 2025?
‘Er staat een gezond bedrijf en we hebben een goede balans gevonden. Doordat we processen hebben gestroomlijnd ontstaat er ruimte voor uitbreiding. Sinds een half jaar blazen we met succes nieuw leven in Daar Personeel, een zijtak van Beryl gericht op payrolling. Naast dit alles doe ik ook interim HR-klussen, vooral omdat ik dat heel leuk vind. Van reorganisaties tot langdurige ziektebegeleiding. Verloning is en blijft de basis van Beryl Personeel, maar we bieden er veel omheen.’
Op naar de volgende tien jaar?
‘Ik kijk niet zover vooruit. Als ik zie wat er in de afgelopen tien jaar is gebeurd, hebben wij meer dan de helft niet kunnen voorzien. Wat dat betreft sta ik er hetzelfde in als toen ik begon. We blijven vooral doen waar we goed in zijn. Wij maken werk eenvoudig. Betrouwbaar, flexibel en volledig ontzorgend. Verder hoop ik komend jaar de balans te bewaren. Ik koester wat ik heb, zowel zakelijk als privé. Sinds afgelopen jaar ben ik hoofdtrainer van de selectie onder 9 bij de jeugd van voetbalvereniging Hooglanderveen. Vind ik geweldig om te doen, vier keer per week op het veld met die talentjes. Ook daar ga ik honderd procent voor. Ik ben er als eerste en ga als laatste weg. Ik wil dat ze blij zijn dat ik er ben, zoals ik ook opdrachtgevers blij wil maken.’