Overslaan naar inhoud

Serva Volvo zet zijn tanden in verduurzaming en is klaar voor 2025!”

20 december 2024

Er gloort een groene toekomst voor Serva Volvo en zijn klanten. Het dealerbedrijf met vestigingen in Amersfoort en Nijkerk zet vol overtuiging zijn tanden in verduurzaming. Met zeer interessante elektrische en hybride modellen voor de zakelijke rijder, een prachtig duurzaam pand langs de A28 en veel aandacht voor de mens voegt Serva Volvo de daad bij het woord. Op naar een mooi 2025!

Natuurlijk zijn Fred Spoel en Enrico Kroon in voor een ludieke foto bij dit verhaal. Het is immers voor de goede zaak. En dus zetten de goedgeluimde directeuren van Serva Volvo oog in oog met de fotograaf letterlijk hun tanden in een laadkabel. 

Die goede zaak is natuurlijk de weg van verduurzaming die het dealerbedrijf is ingeslagen, met elektrificatie als een van de pijlers. Wat te denken van de Volvo EX30, waar Spoel en Kroon trots voor poseren. Deze kleine SUV die grootse Volvo-dingen doet is niet voor niets razend populair. 100 procent elektrisch, tot 476 kilometer actieradius, 26 minuten oplaadtijd, ingebouwde Google-diensten: het zijn kenmerken die het goed doen bij klanten.

Flexibele mobiliteitsoplossing
En daar blijft het niet bij. Goed nieuws, want Serva Volvo heeft sinds kort nog meer in petto voor bedrijven die vooruit willen met duurzame mobiliteit. Onlangs vond namelijk de introductie plaats van de Volvo EX30 Cargo, een innovatieve variant van de EX30, speciaal ontworpen voor de zakelijke markt. Volvo speelt hiermee in op de groeiende behoefte aan duurzame en flexibele mobiliteitsoplossingen binnen het bedrijfsleven.

Deze elektrische auto biedt het mkb en grote bedrijven een efficiënt alternatief voor kleinere LCV’s, licht Spoel toe. ‘Zij kampen momenteel met diverse uitdagingen, zoals de aankomende BPM-verhoging en nieuwe milieuzoneregels. Door de EX30 om te bouwen tot een cargo-uitvoering heeft Volvo een zeer interessante oplossing ontwikkeld.’

 De grote voordelen? Spoel somt ze op: ‘Als steeds meer binnensteden straks emissievrije zones zijn mag je er nog steeds komen met deze bedrijfswagen, want hij voldoet aan de strengste milieu-eisen. Ook beschikt de EX30 Cargo over grotere laadruimte en is de flexibele ombouw zonder restwaardeverlies. Dankzij de modulaire opbouw blijft het voertuig eenvoudig terug te bouwen naar een personenwagen na de gewenste looptijd, wat zorgt voor een aantrekkelijke restwaarde en lagere TCO.’

"Deze elektrische auto biedt het MKB een efficiënt alternatief voor kleinere LCV’s."

Indrukwekkend pandBij Serva Volvo zijn ze dolenthousiast over de komst van de EX30 Cargo. Deze ontwikkeling past naadloos in de bredere koers van verduurzaming. Zo betrok de Nijkerkse vestiging van het bedrijf in 2020 een indrukwekkend pand langs de A28, dat met maar liefst 277 zonnepanelen, de installatie van warmtepompen en het gebruik van hoogwaardige isolatiematerialen op-en-top duurzaam is.

 ‘Je komt er als klant binnen in een locatie die helemaal van deze tijd is’, vertelt Kroon. ‘Het geeft aan welke kant we opgaan met ons bedrijf. Verduurzaming heeft de toekomst, wij geloven er heilig in en gaan er vol voor, zonder de behoeften van de klant uit het oog te verliezen. En dat wordt gewaardeerd.’

Om nog even bij de vestiging van Serva A28 te blijven: de bereikbaarheid van het pand is fantastisch, midden in Nederland, op een minuut van de snelweg. ‘Op slechts een halfuurtje van Amsterdam is het een heel strategische plek. We zien de klantenkring steeds groter worden.’

Aandacht voor de mens
De Personal Service Technicians werken er volgens de nieuwste methodes van Volvo en op een met de klant afgesproken tijd, zodat de auto klaar is terwijl je wacht. Ook dat is immers duurzaamheid: aandacht voor de mens.

 ‘Aangename klantbeleving heeft bij ons de hoogste prioriteit’, zegt Kroon. ‘Daarom draait veel om een persoonlijke benadering. Van de ontvangst tot aan de werkplaats, je ervaart het tijdens de hele klantreis die je bij ons maakt. Je wordt geholpen door vertrouwde gezichten. Wij noemen dat het Serva-gevoel. Het aanschaffen, leasen of abonneren op een auto is immers een bijzondere ervaring. Bij ons draait dit om het proces van ontdekken, beleven, verheugen en onderhouden.’

" Je wordt geholpen door vertrouwde gezichten. Wij noemen dat het Serva-gevoel. "

Open en transparant
In het servicetraject werkt het team van Serva Volvo open en transparant. ‘Vanuit de showroom kijk je zo de werkplaats in. Vergelijk het met een open keuken; je kunt zien wat er wordt gedaan. Dat is voor zowel relaties als medewerkers een aangename ervaring, want we bouwen op die manier aan een band met elkaar.’

Kenmerkend zijn ook de grote glaspartijen in de gevels. Dankzij het vele licht dat daardoor naar binnen valt, heerst er een aangenaam klimaat en staan de Volvo-modellen er prachtig bij. Een van de toekomstige paradepaardjes die medio 2025 zowel hier als in de vertrouwde vestiging van Serva Amersfoort staat te glimmen, is de nieuwe, volledig elektrische EX90: een premium SUV met zeven zitplaatsen, die een nieuw tijdperk van veiligheid inluidt.

Elektrificatie zet door
De elektrificatie zet door bij Serva Volvo, zoveel is zeker. Ook bestaande, volledig elektrische modellen als de Volvo EC40 en Volvo EX40 en de diverse plug-in hybride modellen doen het goed. ‘Het is hard gegaan in de afgelopen jaren’, constateert Spoel. ‘We moeten met z’n allen toe naar minder uitstoot. Elektrisch rijden is een goede oplossing. Wij spelen daar op in en bieden veel mogelijkheden. Er zit een flink stijgende lijn in de verkoopprestaties. We zitten in een flow.’

Tegelijkertijd gaat de elektrificatie in de hele markt minder snel dan gehoopt. Spoel: ‘Er rijzen vragen, zoals: blijft het terugleveren van stroom mogelijk? Ik verwacht dat we in de nabije toekomst steeds meer gaan gebruikmaken van een thuisbatterij, zodat we elektriciteit van thuis kunnen gebruiken voor de auto.’

Toenemende actieradius
Aan de toenemende voordelen van elektrisch rijden zal het niet liggen. De accu’s van de huidige elektrische modellen zijn steeds beter en dus neemt de actieradius toe. ‘Natuurlijk moet je op weg naar je vakantiebestemming een paar keer stoppen, maar dat is een kwestie van schakelen in mindset’, zegt Spoel. ‘Je kunt ook denken: ik kan tijdens het laden even lekker uitrusten.’

Het rijcomfort is er alleen maar op vooruit gegaan. Spoel en Kroon zijn zelf ook fan: ‘Het wordt steeds aangenamer. De auto’s hebben een enorm vermogen en rijden heerlijk stil.’ Om er lachend aan toe te voegen: ‘Daardoor kun je nog beter je muziek horen.’

Volledig CO2-neutraal
De zakelijke rijders die voor duurzamere mobiliteit willen gaan krijgen bij Serva Volvo alle advies en service die ze nodig hebben. ‘Nu de wet- en regelgeving op het gebied van duurzaamheid toeneemt, is dit een steeds belangrijker vraagstuk. Wij helpen ondernemers daar graag bij. Soms hebben zij nog enige terughoudendheid als het gaat om duurzame mobiliteit, maar als ze goede tekst en uitleg krijgen en het vervolgens proberen, dan zijn ze om.’

Ook in het eigen bedrijf blijft Serva Volvo zijn tanden zetten in verduurzaming. ‘We gaan bewust om met de materialen die we gebruiken, beperken het papierverbruik tot een minimum met onze digitale processen en verkopen Volvo’s die steeds duurzamer zijn. Zo wordt er steeds meer gebruikgemaakt van gerecyclede materialen voor de productie van nieuwe Volvo’s. We blijven stappen zetten. Ons uiteindelijk doel is helder: we willen volledig CO2-neutraal worden op alle gebieden in ons bedrijf.

"We moeten met z’n allen toe naar min der uitstoot. Elektrisch rijden is een goede oplossing."