17 december 2024
Kerst vier je natuurlijk in een passende outfit. Na een bezoek aan Jac Hensen in Amersfoort weet je zeker dat het goed zit. Oprechte aandacht, ken nis van de laatste trends en kwaliteit voor een eerlijke prijs: bij de specialist in mannenmode slaag je voor elk kleedmoment. Robin Hensen, de tweede generatie aan het roer in het familie bedrijf, deelt het verhaal achter het succes van de winkel die inmiddels elf vestigingen telt.
Geen heden zonder verleden. Bij Jac Hensen koesteren ze de rijke historie van het familiebedrijf. Robin, die begin deze eeuw zijn vader opvolgde, wijst in zijn kledingzaak naar een muur waar de geschiedenis vanaf spat. Het is alsof je in een tijdmachine stapt en eind jaren zeventig weer tevoorschijn komt. In de Langestraat natuurlijk, want daar, in een hoek pandje, startte Jac in 1977 zijn kledingwinkel.
Bij Robin komen er bij deze muur vol nostalgie altijd weer mooie herinneringen naar boven. Hij ziet zich er nog rondlopen als kind. ‘Dat eerste pand waar mijn vader begon had een prachtige gewelvenkelder. Daar werden de artikelen nog met de hand geprijsd. En daar mocht ik als kind meehelpen en heeft mijn vader mij de liefde voor het vak bijgebracht.’
Na een studie economie en leerzame jaren als manager van meerdere winkels bij modemerk McGregor, kreeg Robin de kans om het stokje van zijn vader over te nemen. Die was toen net met de winkel verhuisd naar het huidige pand aan het begin van de Langestraat. ‘Mijn vader vroeg: vind je het leuk om in het bedrijf te komen? De timing was misschien wat vroeg, ik was 28, maar ik kon proeven van het ondernemerschap en er geleidelijk in groeien.’
“Op koopavond en zaterdag stonden we samen in de winkel kledingmaten op te meten.”
Leerschool
En zo volgde een soepele landing in het bedrijf. Robin: ‘Mijn
vader was er natuurlijk nog, ik werd niet gelijk in het diepe
gegooid. Hij is een begrip in het vak, heeft veel kennis en
ervaring. Op koopavond en zaterdag stonden we samen in
de winkel kledingmaten op te meten. Voor mij was het een
geweldige leerschool.’
Op zijn beurt kon oprichter en naamgever Jac Hensen geleidelijk wat stappen terugdoen. Hij is inmiddels een jaar of vijftien niet meer operationeel actief in de winkel, maar op 78-jarige leeftijd nog wel nauw betrokken. ‘Het blijft zijn kindje’, zegt Robin met een glimlach. ‘Regelmatig komt hij langs om iets te laten zien of advies te geven. Als de etalage iets extra’s behoeft, dan laat hij dat zeker weten. Dat is alleen maar leuk.
De belangrijkste ondernemerslessen die Robin van zijn vader leerde? ‘Dat je gepassioneerd met je vak bezig moet zijn. Daar begint het mee. We zijn een familiebedrijf, dus ook de normen en waarden die daarbij horen heb ik meegekregen. Hard werken, persoonlijke service bieden en kwalitatief hoogwaardige producten leveren. Het is de essentie van ons bedrijf: het mooiste product voor een eerlijke prijs. Daar moet je voor onderhandelen, voor vechten, maar het is al jaren verweven met ons DNA.’
Lokale speler, wereldse blik
Onder leiding van Robin en zijn compagnon Stijn
Ulehake groeide Jac Hensen in de afgelopen twintig
jaar van drie naar elf vestigingen — van Dordrecht
tot Deventer — én een webshop. ‘We hebben wel wat
slagen gemaakt’, zegt Robin. ‘Ik gebruik weleens het
begrip glocaliteit. We zijn een lokale speler, maar met
een wereldse blik. We weten waar we onze producten
moeten inkopen, kennen het modebeeld, bezoeken
beurzen en zijn goed geïnformeerd. Dat vakmanschap en
enthousiasme vind je terug in onze collecties.’
“Ik gebruik wel eens het begrip glocaliteit. We zijn een lokale speler, maar met een wereldse blik.”
De slogan van Jac Hensen raakt de kern van het verhaal: weten dat het goed zit. ‘Dat is de formule waar we al heel lang mee bezig zijn. En dat mogen klanten verwachten als ze bij ons komen winkelen. Dat ze in hun achterhoofd hebben dat ze slagen bij Jac Hensen, voor welk kleedmoment dan ook. Van trouwpakken tot casual en jeans: we bieden het allemaal. Wat veel mensen niet weten, is dat ze bij ons ook uitstekend terecht kunnen voor casual kleding. Denk aan comfortabele, stijlvolle outfits die perfect zijn voor vrije tijd of een informele werkdag. Dit is een belangrijk onderdeel van ons assortiment, maar wordt vaak onderschat.’
Robin verwoordt het zo: de winkelervaring moet 360 graden kloppen. ‘Onze winkel moet er verzorgd uitzien, onze medewerkers moeten goed opgeleid en enthousiast zijn en onze service moet zich kenmerken door oprechte aandacht. Je kunt rustig winkelen als je wilt en geholpen worden als je dat op prijs stelt. Maar er valt voor ons altijd nog wat te winnen. Het zit in ons karakter om het elke maand net even beter te doen dan de maand ervoor.’
Kleedtips van de expert
Of Jac Hensen nog verdere groeiambities heeft? Robin: ‘Alles wat niet groeit gaat dood, zeggen ze weleens. Maar het is geen
doel op zich. De retail kent op dit moment genoeg uitdagingen
waar we onze handen vol aan hebben, zoals het vinden van
enthousiaste mensen en oplopende kosten. Laat ik het zo
zeggen: we willen ons bedrijf zo goed mogelijk voortzetten,
dus gaan we voor gezonde groei.’
Kerst is in aantocht, een tijd van gezellig samenzijn en klinkende glazen. Om dat plaatje compleet te maken besteden mensen extra aandacht aan hun outfit. Dat vraagt natuurlijk om wat tips van de expert. Robin heeft zijn antwoord uiteraard paraat: ‘Wat wij altijd zeggen: om welk kleedmoment het ook gaat, het moet bij je passen, je moet je er lekker in voelen. Ga je naar een kerstgala zoals Content dat organiseert? Dat is wat gekleder. Officieel heb je dan een smoking aan en leuk je dat op met een mooie manchet en een goed strikje. Er zijn daarin veel variaties.’
Het modebeeld is er alleen maar leuker op geworden, vindt Robin. ‘Het is allemaal wat losser. Vroeger was het not done om een sneaker onder een pak te dragen. Het pak (naam?) wat ik nu zelf aan heb bestond niet eens. Je kunt je eigen identiteit nu meer in je kledingkeuze kwijt. Dat maakt het voor ons ook leuk. We willen eerst weten wie we voor ons hebben. Wat past bij jou én de setting? Als je je leuk en zelfverzekerd voelt, dan zit het goed.’
Volop familiebanden
Op de drempel van 2025 blikt Robin
alvast vooruit. Hij koestert het bedrijf
zoals het er nu staat en hoopt dat op
dezelfde voet voort te zetten. ‘Ik ben trots
op onze trouwe klantenkring. En elke week zijn er
nieuwe klanten die ons ontdekken. Mijn ambitie voor
2025 is geen revolutie maar een evolutie. We hopen dat nog
meer mensen ontdekken hoe het is om bij ons een mooie outfit
te uit te zoeken.’
“Ik zou het fantastisch vinden als mijn twee dochters in het bedrijf zouden komen.”
Ook de verdere toekomst van Jac Hensen als familiebedrijf ziet hij optimistisch tegemoet. ‘Of de derde generatie al in beeld is? Er zijn in elk geval volop familiebanden. Mijn vrouw werkt hier, mijn zus, mijn nichtje en de zoon van mijn compagnon. Er is voldoende toekomst, maar we hebben allemaal nog jonge kinderen. Ik zou het fantastisch vinden als mijn twee dochters in het bedrijf zouden komen. Maar als zij het niet gaan doen zijn er nog veel neefjes en nichtjes. Het zou leuk zijn om die ruimte te bieden als het moment daar is. We hopen met Jac Hensen nog wel 100 jaar te worden. Maar eerst het 50-jarige jubileum in 2027. Ik weet zeker dat mijn vader het leuk zou vinden om die mijlpaal groots te vieren.’
![](/web/image/1795-1ba94541/DSC02530-bewerkt.webp)