Amersfoort, woensdag 13 december 2023
Pizzabakker en accountant hebben succes in de online wereld
Joost Slagter (42) en Mennolt Beelen (53) zijn on fire met de Ground Cover Group. Van boomschors.nl tot houtsnippers.nl, en van cacaodoppen.nl tot zand.nl. Alles wat de grond bedekt, trekt de aandacht van deze ondernemers. Wat zeven jaar geleden begon met één domeinnaam, Boomschors.nl, resulteerde eind november 2023 in een Gazelle Award. “In zeven jaar tijd hebben we best wat moois uit de grond gestampt.” In een energiek eindejaarsinterview kijken we terug op dit gave ondernemersavontuur en blikken we ook vooruit op 2024.En daar mag wat Content betreft de champagne best eens voor ontkurkt worden. Met de fles en glazen in de hand komen we aan bij de heren in Achterveld. “Goed idee, alhoewel…” Joost lacht zich rot als hij de licht bedenkelijke blik van Mennolt naast hem ziet. “Poeh, gisteravond was de uitreiking van de Gazelle Award. We zijn daarmee door het Financieel Dagblad tot de snelst groeiende ondernemingen van Nederland benoemd. Daar hebben we een goed flesje wijn op gedronken. Om nu dan weer aan de champagne te gaan…” Joost moet lachen: “Ah man, we laten ‘m gewoon even flink spuiten. Komt goed!”
“𝒁𝒊𝒋 𝒌𝒐𝒏𝒅𝒆𝒏 𝒊𝒏 𝑵𝒆𝒅𝒆𝒓𝒍𝒂𝒏𝒅 𝒈𝒆𝒆𝒏 𝒗𝒐𝒆𝒕 𝒂𝒂𝒏 𝒅𝒆 𝒈𝒓𝒐𝒏𝒅 𝒌𝒓𝒊𝒋𝒈𝒆𝒏…”
Belgische inspiratie
De vrolijke en ondernemende optimist in Joost komt meteen bovendrijven. Hij is een ondernemer die vele kansen ziet. En precies op deze manier begon hij zeven jaar geleden aan dit avontuur. “Ik kreeg de kans om de domeinnaam www.boomschors.nl kopen. In die tijd kocht ik wel meer domeinnamen. Puur om te investeren. Maar deze trok op de één of andere manier meer mijn aandacht. Ik ging ter inspiratie op de koffie bij een Belgisch bedrijf dat hierin handelde, en echt waar: mijn wereld ging open. Wat een mogelijkheden! Zij konden hier in Nederland geen voet aan de grond krijgen. Daar lag meteen een mooie kans.”
Van oldtimer naar bestelbus
Van boomschors.nl tot houtsnippers.nl, en van cacaodoppen.nl tot zand.nl. Alles wat ook maar de grond bedekt trok Joost zijn interesse. “Maar ik ben van start gegaan met Boomschors.nl. Ik kocht een bedrijfshal voor de opslag, ruilde mijn oldtimer in voor een bestelbus en bepaalde mijn doel: 100 bestellingen in het 1e jaar. Het ging meteen goed en de klanten waren enthousiast. Alleen ik verdiende nog niets. Ik deed alles zelf: bezorgen, offreren, telefoon aannemen, laden en lossen, en ga zo maar door. Het 2e jaar moest anders. Ik nam een eerste collega aan en het ging meteen los: ik kreeg mijn handen vrij voor sales. Daarnaast kon ik kansen uitdenken en creëren. Het wippen van tegels en vervangen door natuurlijke grondstoffen in tuinen was een trend. En een goede ook. Door regen vast te houden ontstaat er meer vocht in de grond, wat leidt tot meer groen en daardoor meer flora en fauna, wat beter is voor vogeltjes en alles ruikt lekkerder. Kortom, in alles is het beter om natuur in je omgeving te creëren. Deze trend kwam ons qua timing perfect uit! Ach, soms heb je ook wat geluk nodig…”
“Van accountant tot online specialist in bodembedekkers.”
Samen sta je sterker
Vrij snel daarna kwam Mennolt in beeld. “Joost en ik liepen wel eens een rondje golf. Ik hoorde zijn verhaal en raakte enthousiast. Ik zag kansen vanwege de schaalbaarheid, gecombineerd met trends zoals verduurzaming en vergroening. Deze uitdaging wilde ik dan ook graag samen met Joost oppakken. Daarnaast leek het me ook wel leuk: soms eens weg van dat bureau en mijn maatpak inruilen voor een stel laarzen tussen de boomschors. Even compleet iets anders.” Maar dan: twee kapiteins op het schip. Liep dat wel? “We doen veel samen en er is er veel overlap in onze werkzaamheden.” Mennolt: “Wel leuk om te vermelden: jij doet de financiën en dat is gezien mijn achtergrond als accountant best verrassend voor velen. Ik wilde gewoon echt die switch maken. In het veld staan, offertes maken, sales doen. Naar de ondernemers toe. Bijvoorbeeld hoveniers. Daar ligt onze groeipotentie en zij vormen een mooie groeimarkt voor ons.”
Groeimarkt en groeipotentie.
Ondanks de komeetachtige groei in een aantal jaar tijd, de domeinnamen schoten als paddenstoelen uit de grond, en de Gazellen Award 2023 op tafel, is het woord groei gevallen. Gaat het gas er niet eens vanaf? “Jawel, tijdens de feestdagen! Haha. Nee, zonder gekheid. Deze groeicurve willen we wel houden. In april 2024 komt er misschien een domeinnaam bij. Daarna gaan we wel weer kijken. We zitten midden in deze mooie rit, we genieten daarvan en we bouwen het ook bewust met zzp’ers om ons heen op. We hebben twee collega’s in dienst en dat is voldoende. De rest besteden we uit. Als we echt verder groeien is het zaak dat de Ground Cover Group ondergebracht zal worden bij een geschikte partij.” Joost: “Ik denk dat we het in de basis vooral heel leuk vinden hoe het nu gaat. Met fijne partners om ons heen en een klein betrokken team. Dat zorgt voor die passie die je nodig hebt om altijd door te gaan. Ik sta nog steeds elke dag ruim voor 7.00 uur op om met heel veel plezier aan het werk te gaan. En geregeld ga ik door tot na elven ’s avonds…” Mennolt: “We krijgen het ook terug van de hoveniers. Hij hoeft zijn rondje ’s ochtends niet te doen, want wij bezorgen gewoon op de gewenste plek. Bestellingen worden wel online gedaan, maar als er vragen zijn, krijgen ze ons persoonlijk aan de lijn. Dat waarderen ze enorm.”
2024
Op de vraag hoe de heren naar het naderende nieuwjaar kijken: “De teller staat weer op nul en dat geeft altijd zo’n lekker gevoel van weer in de startblokken staan: gas erop en vol energie vooruit. De plannen zijn gemaakt. Zo willen we de producten die we aanbieden verder uitbreiden. Sinds 2020 hebben we de naam Ground Cover Group. Er zijn nog zoveel meer mogelijkheden en producten die we als bodembedekkers kunnen toepassen of waarmee we ons concept kunnen uitbreiden. We zijn bijvoorbeeld bezig met een eigen merk dat in de schappen van tuincentra en bouwmarkten. Bojardin gaat het heten. Echt een heel gaaf traject!” Mennolt: “Wel één nuance: wat we nu doen, willen we goed doen. Zand.nl is bijvoorbeeld een samenwerking met partners. De rest halen we bij de bron. Daarom zijn we ook de voordeligste van Nederland.” Joost vult Mennolt aan: “En vergeet niet dat we ondertussen op jaarbasis gemiddeld aan 18.000 tuinen bij scholen, kinderdagverblijven en bedrijven in Nederland leveren. Dat is al heel wat” De champagne is ondertussen ontkurkt en spuit al snel de ruimte in: “Happy New Year!” klinkt het enthousiast.
Ter afsluiting vragen we de heren of ze nog tips hebben voor collega-ondernemers Joost: “Ik zeg dan altijd steevast: ‘Geloof in jezelf en blijf altijd doorzetten. Geef niet op, ook niet als het zwaar wordt, deel je plannen met andere ondernemers, vrienden en familie." Mennolt: "Zorg dat ondernemen leuk is, je mensen het naar hun zin hebben en echt onderdeel zijn van je bedrijf, en zorg dat je de beste producten verkoopt voor de beste prijzen met een super service."
Ground Cover Group
Hessenweg 179
3791 PE Achterveld
033-2003113
info@boomschors.nl
www.groundcovergroup.nl