Amersfoort, dinsdag 1 maart 2022
Content hanteert het thema ‘Onderwijs’ en wil een brug slaan tussen het lokale bedrijfsleven én de aangesloten (lokale) onderwijsinstellingen. Er liggen voor héél veel ondernemers nog veel kansen in samenwerking met het lokale onderwijs. Uiteraard in de vorm van de klassieke stages, als gastdocent en kennisdeling maar ook op heel andere gebieden. Want het onderwijs ontwikkelt zich flink en is een zeer innovatieve markt. Niet voor niets verschijnen er steeds meer nieuwe opleidingen in verschillende vormen.
Content start dit voorjaar het thema ‘Onderwijs’ en de officiële aftrap vindt plaats op donderdag 21 april bij de HU Amersfoort. Daar zullen alle bedrijfsleden van Content Amersfoort welkom zijn voor deze Kick-Off. Andere aangesloten onderwijsinstellingen zijn;
De komende weken zullen deze onderwijsinstellingen zich introduceren en we starten met Mark Tammer namens de Hogeschool Utrecht Amersfoort.
Hoi Mark, stel jezelf eens voor! Wie ben je en waarvoor ben je verantwoordelijk binnen de HU Amersfoort?
‘Ja, leuk. Dank voor de uitnodiging en de samenwerking! Ik ben Mark Tammer, 37, kom uit Soesterberg en ben directeur van onze Amersfoortse locatie van de Hogeschool Utrecht.’
We zijn benieuwd: wat maakt jouw ‘job’ zo leuk?
‘Eigenlijk gaat alles wat je doet over de ontwikkeling van mensen en het spreekt voor zich dat dat een onderwerp is waar je veel energie uit kunt halen - ik in ieder geval. Daarnaast zijn wij druk bezig om in Amersfoort een nieuw assortiment van innovatieve Associate degrees - 2-jarige Hbo-opleidingen - uit te rollen en daar leren wij zelf ook weer iedere dag van. Het was - en is - ook erg uitdagend: We zijn in een beperkt tijdsbestek van 3 jaar in staat geweest om meer dan 10 programma’s te ontwikkelen en accrediteren waardoor wij inmiddels een serieuze speler zijn op dit vlak. Deze Ad’s zijn qua opzet en inhoudelijk zeer innovatief en relevant en dat spreekt studenten, medewerkers en werkgevers zeer aan.’
Zijn er momenteel bijzondere ontwikkelingen gaande binnen het onderwijs?
‘Genoeg, uiteraard is de invloed van de Pandemie gigantisch geweest. Onderwerpen als welzijn en digitalisering staan zodoende hoog op de agenda. Ook moet je denken aan het verbeteren van de aansluiting tussen MBO en HBO en het zo inrichten van het onderwijs en de toetsing dat het steeds beter aansluit bij de actuele en toekomstige behoefte van de beroepspraktijk. Dat betekent meer flexibel, echte producten en projecten, minder traditionele tentamens. Daarnaast focussen wij zeer op “de student op de juiste plek”, dus bij die opleiding waar men zich optimaal kan ontwikkelen.’
Welke kansen zie jij nog voor ondernemers en onderwijs in Amersfoort?
‘Heel veel kansen! Allereerst: nog meer samenwerken. Zeker bij de inrichting van de opleidingen en het actueel en toekomstgericht houden van de opleidingen. Dat kan in meer traditionele zin met bijvoorbeeld (afstudeer)stages, (gast)colleges en bedrijfsbezoeken, maar ook met het meedenken tijdens de ontwikkeling van geheel nieuwe opleidingen, het zijn van opdrachtgever voor (multidisciplinaire) projectgroepen of het inzetten van hybride docenten: dat wil zeggen dat je in dienst bent bij een onderneming en voor een deel van je aanstelling bij ons onderwijs verzorgt - bijvoorbeeld een dag in de week. Op de HU-Amersfoort studeren studenten van het mbo, de Associate degrees, Bachelor- en Master-opleidingen in zeer veel verschillende richtingen, dus kansen en mogelijkheden genoeg!’
Heb je een voorbeeld van een mooie samenwerking?
‘Daar vraag je wat, dat zijn er echt tientallen. Van het meedenken over hele nieuwe opleidingen, het ondersteunen van aanvragen daartoe, het samen ontwikkelen, het organiseren van gezamenlijke events, het leveren van bevlogen hybride collega’s, praktijkonderwijs op locaties van bedrijven etc. Qua Content-leden kan ik zo al Pot Logistiek, MTH, Newasco en Ludejo noemen, maar het zijn er nog veel meer. Ook hebben de ROM Utrecht, Citymarketing Amersfoort, MBO Amersfoort, ROC Midden Nederland en de Gemeente Amersfoort een belangrijke rol gespeeld bij het succes wat wij nu mogen ervaren in Amersfoort.’
Waarvoor kunnen bedrijven bij jou terecht? En hoe kunnen ze bij jou terecht?
‘Voor al het bovenstaande en nog veel meer, dus heb je een leuk idee, wil je samenwerken, in contact komen met studenten, medewerkers of opleidingen kijk eens op amersfoort.hu.nl of neem via Content contact met ons op.’
Wil je in contact komen met Mark Tammer (of de andere onderwijsinstellingen) om te bekijken wat jij met jouw onderneming meer kan doen met het lokale onderwijs? Mail ons dan op info@contentamersfoort.nl .
Hogeschool Utrecht