Amersfoort, dinsdag 23 november 2021
Elke week komt het XL-Content-potlood in handen van een lokale ondernemer. Degene die de bijdrage schrijft geeft het potlood door aan de volgende collega-ondernemer van wie hij of zij denkt dat diegene een bijzondere bijdrage kan leveren, inspiratie geeft of juist wel eens de spotlight verdiend. Deze week is ons potlood terecht gekomen bij Edwin Wijzen van Next Buzz!
“Online privacy bestaat niet”
Allereerst natuurlijk dank aan mijn goede vriend Rolf van As, van wie ik het potlood mocht ontvangen. Ik voel me vereerd. En ondanks dat ik niet zo’n schrijver ben, ga ik deze uitdaging graag aan.
Voor wie mij nog niet kent: mijn naam is Edwin Weijzen en ik ben al meer dan 21 jaar ondernemer in de ‘online wereld’. Voor internetbegrippen dus een ‘fossiel’. Samen met de mensen binnen mijn bedrijf Next Buzz heb ik al veel organisaties en ondernemers uit de regio geholpen met het halen van ‘optimaal rendement online’.
In mijn (online) wereld is er tegenwoordig veel te doen over het thema ‘privacy’. En dan met name vanuit het marketingperspectief. Voor marketeers geldt natuurlijk dat we zo relevant mogelijk willen zijn binnen de doelgroep. En dan geldt weer: hoe meer je weet van je bezoeker, hoe relevanter je kunt worden in je communicatie. Ondanks de eerder ingevoerde AVG en zaken als ‘het recht om vergeten te worden’ weten we nog steeds ontzettend veel van onze online bezoekers.
Er bestaan tegenwoordig veel ‘tools’ om de content op je website dynamisch te maken, zodat je deze aan kunt passen aan wat je weet van bezoeker.
Het is interessant om te zien hoe verbaasd sommige mensen zijn als ik laat zien wat de mogelijkheden zijn om inzicht te krijgen in de zakelijke bezoekers van hun website. Denk hierbij bijvoorbeeld aan:
- Het inzichtelijk maken hoe mensen door je website heen surfen tijdens hun online bezoek, waarbij zelfs de muisbewegingen die je als bezoeker maakt vastgelegd worden. Deze kun je als het ware ‘afspelen’ achteraf.
- Het herkennen van bezoekers op basis van het gebruikte IP-adres. Deze informatie kun je koppelen aan gegevens van de Kamer van Koophandel. Hierdoor ontstaat natuurlijk een schat aan informatie (welke branches komen er allemaal langs op je website? Hoeveel bedrijven met meer dan 1 miljoen euro omzet komen er langs op je website? Hoeveel bedrijven met meer dan 50 werknemers komen er langs op je website? En ga zo maar even door)
- De mogelijkheden van ‘remarketing’, waarbij je bezoekers ‘volgt’ die op je website zijn geweest en hier heel gericht op kunt adverteren. Iedereen kent het voorbeeld waarbij je schoenen bekeken hebt op Zalando en vervolgens een week lang overal deze Zalando schoenen tegenkomt online.
- De mogelijkheden om ‘locatie gebaseerd’ te ‘targetten’. Je kunt online targetten op mensen die op een bepaald moment op een bepaalde postcode fysiek aanwezig zijn geweest. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bezoekers van een specifieke beurs in de Jaarbeurshallen in Utrecht.
Of je het er nu mee eens bent of niet: het geeft vanuit zakelijk perspectief wel steeds meer mogelijkheden om je doelgroep heel specifiek te bepalen en je daarmee dus alleen te richten op die bezoeker die de meeste potentie heeft om klant te worden. En daarmee val je automatisch de bezoeker die toch echt geen klant gaat worden steeds minder lastig.
Daarmee kun je dus heel efficiënt met je mediabudget omgaan: je gaat immers steeds gerichter te werk en betaalt alleen voor advertenties die zich richten op die doelgroep of doelgroepen met de hoogste kans om te converteren. Daar kun je als ondernemer dus echt je voordeel mee doen.
En dan tot slot nog wat stof tot nadenken: wil je echt niet gevolgd worden online? Dan zit er niets anders op dan helemaal ‘offline’ te gaan. Maar dat is natuurlijk best lastig, want dan had je dit bericht niet gelezen. En het feit dat je dit bericht tot hier gelezen hebt, dat kan ik dan weer met een beetje mazzel inzien .