Amersfoort, woensdag 15 december 2021
Elke week komt het XL-Content-potlood in handen van een lokale ondernemer. Degene die de bijdrage schrijft geeft het potlood door aan de volgende collega-ondernemer van wie hij of zij denkt dat diegene een bijzondere bijdrage kan leveren, inspiratie geeft of juist wel eens de spotlight verdiend. Deze week is ons potlood terecht gekomen bij Edwin Frantzen
van SNAPTV!
One man band of one stop shop?
In deze tijd van het jaar duiken altijd weer de lijstjes en verkiezingen van het jaar op. Elke branche kent ze, ook Marketing & Communicatie. Maar in sommige van die lijstjes wil je echt niet terechtkomen. Om de Loden Leeuw in ontvangst te nemen doet niemand graag de deur open. En ook de Slechtste Slogan van 2021 had je liever niet bedacht. Toch zijn die lijstjes elk jaar weer moeiteloos te vullen met slechte of irritante bedenksels. Vaak gaat het om ondernemers die zelf even aan de slag zijn gegaan met hun marketing of die weinig kritisch zijn geweest bij de uitbesteding daarvan.
Geknutselde content marketing
Je kunt er natuurlijk om lachen, maar als mediaprofessional word ik er ook heel treurig van. Want ik zie toch best nog veel op een vergelijkbare manier in elkaar geknutselde content marketing. Vooral op social media of websites van bedrijven of organisaties. Als er zoveel aandacht aan het product of de dienst zijn besteed en de brand identity is prima, waarom is de content marketing dan vaak zo beroerd en concept loos en op de korte termijn gericht? Mag het soms niks kosten? Daar lijkt het namelijk wel vaak op. Maar goedkoop is dan toch duurkoop, want die video’s vormen ook de visitekaartjes van de afzender. Daar kun je klanten mee winnen. Of verliezen.
Dit soort besparingen leiden nog wel eens tot het inhuren van een one man band. Zoals vroeger Koperen Ko je feestje opluisterde, waardoor 1 man de plaats innam van een echte band. Die Koperen Ko is nu een marketeer die wel even met zijn telefoon dat filmpje of interviewtje maakt om het daarna snel online te gooien. Of een cameraman die filmend door je kantoor loopt zonder idee wat eigenlijk het achterliggende concept is en welke boodschap er met de gemaakte video gecommuniceerd moet worden. Maar als je een huis laat bouwen, huur je toch ook een architect en een aannemer in en niet een klusser die het wel even allemaal tegelijk doet? Tenzij je misschien graag John Williams over de vloer wilt hebben.
Meer dan een leuk plaatje of prettig praatje
Contentmarketing is meer dan een leuk plaatje of prettig praatje. Of je nu een serie korte video’s van telkens 1 minuut maakt, een minidocu van een kwartier of een livestream van een uur, je bent altijd bezig met storytelling. Daar hoort een doordacht concept bij dat het mogelijk maakt om binnen een herkenbaar kader elke keer weer een facet van je bedrijf onder de aandacht te brengen. Dat vraagt ook om een lange termijn visie, want de website van jouw bedrijf en social media verlangen regelmatig een stukje vers nieuws over jouw producten of diensten. Zo gaat dat tegenwoordig in de digitale wereld.
Lean & mean
Dan kun je wel steeds weer die one man band inhuren, maar dan blijft het repertoire zeer beperkt. Meer kwaliteit krijg je toch echt door teamwork. Dat vind je niet bij een one man band, maar wel bij een one stop shop die werkt met professionals die gespecialiseerd zijn in hun vak. Niet alleen wat betreft techniek, maar ook inhoudelijk. Welke trends en veranderingen spelen er en hoe consumeren verschillende doelgroepen en generaties media? Dat wordt steeds belangrijker nu het mediagebruik zo divers is geworden. Elke opdrachtgever en elke doelgroep vereist een eigen specifieke benadering. Dus voor al dit soort producties moet je steeds andere teams samenstellen op basis van kennis, creativiteit en technische vaardigheden. En lean & mean kunnen zijn zodat je altijd meerdere opties hebt qua vorm en inhoud van de te maken producties.