Amersfoort, woensdag 22 juni 2022
Elke week komt het XL-Content-potlood in handen van een lokale ondernemer. Degene die de bijdrage schrijft geeft het potlood door aan de volgende collega-ondernemer van wie hij of zij denkt dat diegene een bijzondere bijdrage kan leveren, inspiratie geeft of juist wel eens de spotlight verdiend. Deze week is ons potlood terecht gekomen bij Martijn Beumers van Axendo.
Terwijl ik net op het punt sta om naar een conferentie in Denemarken af te reizen krijg ik van Stefan Roorda van Beeldvoerders het potlood aangereikt voor een stukje. Oei, dat wordt even plannen!
Is jouw website wel toegankelijk voor iedereen?
Zelf ben ik inmiddels al zo’n 22 jaar ondernemer en ben ik altijd bezig geweest met het maken van websites en later ook met het maken van apps. Veelal hield ik mij bezig met online omgevingen met een complexe - achterkant - , zoals bijvoorbeeld koppelingen met ERP-, CRM- of andere systemen. De uitdaging is dan om de gebruiker van de website of app een vloeiende gebruikservaring te geven met zo min mogelijk drempels, oftewel gebruiksvriendelijk en toegankelijk.
Digitale toegankelijkheid
Bij de start van mijn bedrijf Axendo, hadden we als Pay-off: ‘Maakt informatie toegankelijk’. Inmiddels hebben we een andere Pay-off, maar de gedachte erachter is nog springlevend. Het is namelijk helemaal niet vanzelfsprekend dat informatie toegankelijk is voor iedereen, zeker niet op het internet. Graag wil ik dan ook kort stilstaan bij het onderwerp digitale toegankelijkheid.
De cijfers
Statistieken van de Europese Commissie en de Verenigde Naties laten zien dat ongeveer 20% van de wereldbevolking, dit is 1 op de 5 mensen, een tijdelijke of permanente beperking heeft. Deze mensen kunnen moeite hebben met het gebruiken van internet.
In Nederland zien de cijfers er als volgt uit:
Waarom is dit van belang?
Het is natuurlijk hartstikke zonde als jouw site niet of moeilijk te gebruiken is voor een deel van je bezoekers, helemaal wanneer je veel tijd en geld steekt in online marketing. Deze bezoekers zijn op z’n minst ontevreden of haken in het ergste geval zelfs helemaal af. Uiteindelijk is dit een gemiste kans en kan dit zorgen voor omzetverlies, en als het even kan wil je dat natuurlijk toch graag voorkomen. Voor de overheid is het inmiddels wettelijk verplicht om hun informatievoorziening digitaal toegankelijk te maken voor al haar burgers. Dit gaat later dit jaar ook gelden voor grote webwinkels. De handhaving hierop zal pas plaatsvinden vanaf 2025.
Web Content Accessibility Guidelines (WCAG)
Gelukkig bestaan er de WCAG-richtlijnen. Deze richtlijnen schrijven voor hoe een site toegankelijk gemaakt kan worden. Ik zal een aantal concrete voorbeelden geven van waar het vaak mis gaat.
Zo zijn er best nog een aantal richtlijnen waar je rekening mee kunt houden, denk bijvoorbeeld aan ondertiteling bij je video’s. Wanneer je voldoet aan al deze richtlijnen zal de kwaliteit van je website echt omhoog gaan. Uiteindelijk merk je dat ook aan een hogere positie in Google en dat is natuurlijk super fijn!
Met dit stukje heb ik geprobeerd om meer bewustzijn te creëren voor een onderwerp waar niet iedereen direct aan denkt, maar wel een onderwerp met veel impact op het dagelijks leven van heel veel mensen. Wil je een keertje sparren over digitale toegankelijkheid of heb je een concrete vraag over je website of app, laat het mij vooral even weten. Ik help je heel graag verder.
Bij deze geef ik graag het potlood over aan mede-ondernemer Mark van der Last van AV@LAST!