Amersfoort, woensdag 5 april 2023
Elke week komt het XL-Content-potlood in handen van een lokale ondernemer. Degene die de bijdrage schrijft geeft het potlood door aan de volgende collega-Contenter van wie hij of zij denkt dat diegene een bijzondere bijdrage kan leveren, inspiratie geeft of juist iemand die wel eens de spotlight verdiend. Deze week is ons potlood terecht gekomen bij Ruben Heijdra van Eerst.
Carte Blanche
Kijk mij nu de Content à la Carte woordzoeker oplossen. Het antwoord kan ik zo opzoeken, aangezien we met ons designbureau Eerst de opmaak van de Content à la Carte krant hebben verzorgd. Maar, het is leuker en waardevoller om de puzzel zelf op te lossen.
Toen Danny ons benaderde om samen met het Content team Content à la Carte op te tuigen hoefde ik daar niet lang over na te denken. Carte Blanche aan de slag met typografie, fotografie, meedenken en conceptueel invulling geven aan de items en rubrieken, daar kun je ons voor wakker maken. En dat ook nog in de culinaire context van onze prachtige stad Amersfoort.
Maatwerk
Een nieuw concept als Content à la Carte bestaat nog niet, dus moesten we samen van niets, iets maken. En precies dát is waarom we bij Eerst doen wat we doen. Maatwerk oplossingen creëren op het gebied van design, branding en communicatie.
Wat heeft dat dan te maken met een puzzel? Nou, maatwerk is niet voor de hand liggend. Met andere woorden het is een puzzel die niet via een makkelijke weg is op te lossen. Tijdens het concept- en ontwerpproces zijn we bezig om het wiel opnieuw uit te vinden. Het is geen kwestie van een idee van de plank pakken en dat vervolgens weer ‘recyclen’. Elk vraagstuk van onze klant is keer op keer uniek en zo benaderen we dat ook. Want, alleen daarmee kunnen ze zichzelf onderscheiden.
Old-school
In het huidige digitale tijdperk is een krant best wel old-school. Toch heeft het knisperende geluid van een krant aan de koffie- of lunchtafel een onmiskenbare nostalgie. Zeker als die gevuld is met smaakvolle content. Onze uitdaging is om het er ook smaakvol en culinair uit te laten zien, zodat je als lezer verrast en geboeid blijft na iedere pagina die je omslaat.
Doen we dan alleen kranten? Nee, zeker niet. Als creatief bureau werken we in een klein team aan een diversiteit van opdrachten. Vandaag werken we aan een krant, morgen werken we een online personeelscampagne uit en volgende week staat er een uitleganimatie op de planning.
We hebben dus meerdere smaken in de aanbieding, waarbij we geloven dat traditionele en digitale media elkaar versterken, en naadloos in elkaar over kunnen gaan. We zouden dan ook moeiteloos de vertaalslag van de Content à la Carte krant naar online kunnen maken. Als de ingrediënten er zijn maken wij er wel soep van, of kaas ... In ieder geval iets wat bij je in de smaak zal vallen en vooral bij jouw doelgroep natuurlijk!
Ontwerp en communicatiebureau Eerst