“De belangrijkste les is dat je erin moet blijven geloven en de wil moet hebben om je onderneming te laten slagen – ieder jaar opnieuw.”
Onze leden maken het verschil. En wij zijn fan van échte ondernemers, en die lichten we graag uit via leuke – jawel – content. Ditmaal zetten we een rasondernemer van de bovenste plank in de spotlight: Dennis Stenacker van Endure Design uit Amersfoort. En Dennis hebben we de afgelopen jaren leren kennen als iemand die niet zo erg van de voorgrond is. Een ingetogen en rustig persoon maar wist je dat Dennis al meer dan een kwart eeuw ondernemer is? Uit zijn antwoorden blijkt wel waarom hij het al zolang voor elkaar bokst: “Ondernemen is vallen en opstaan. Je moet in jezelf blijven geloven en een weg vinden om er altijd sterker uit te komen.”
Korte introductie vooraf. Dennis Stenacker (55) is de eigenaar van Endure Design: een creatieve dienstverlener waar ze bedrijven helpen met hun visuele identiteit, branding en online profilering. Endure Design is sterk in het ontwikkelen van logo’s, huisstijlen, campagnes, brochures en websites.
Hi Dennis, zoals gezegd: je bent inmiddels al meer dan
een kwart eeuw ondernemer. Wat is je belangrijkste les geweest in al die jaren?
“Ja, een kwart eeuw. Wat klinkt dat lang hè! In 2023
vierde ik mijn 25-jarig jubileum. De belangrijkste les is dat je erin moet
blijven geloven en de wil moet hebben om je onderneming te laten slagen – ieder
jaar opnieuw.”
Wat maakt ondernemen voor jou zo leuk?
“De uitdaging. Hoe maak je van iets wat nog niet bestaat
een succes? Bijvoorbeeld: een bedrijf wil een nieuw passend logo, een nieuwe
huisstijl en een nieuwe website. In het begin zijn er alleen ideeën, nog niets
visueels of tastbaars. De weg die je samen met de opdrachtgever en het
creatieve team bewandelt, en dat er uiteindelijk iets moois en functioneels
uitkomt, vind ik geweldig!”
Zit er ook een mindere kant aan het ondernemen?
“Ja, het is vallen en opstaan. Soms kan het financieel
tegenzitten en ook dan moet je blijven geloven in jezelf en een weg vinden om
er sterker uit te komen.”
Begin 2023 zijn EndureDesign en CommDesign een
intensieve samenwerking aangegaan met het doel om te fuseren. Hoe staan de
zaken ervoor anno 2025?
“Positief! Afgelopen jaar hebben we ervoor gezorgd dat
iedere medewerker kennis heeft gemaakt met de klanten en opdrachten van het
andere bedrijf. Dus EndureDesign-medewerkers leerden de klanten van CommDesign
kennen, en vice versa. Zo leer je goed samenwerken en krijg je inzicht in
elkaars producten en diensten.”
Wat maakt de samenwerking zo sterk?
“De uitwisseling van kennis en kunde. EndureDesign heeft
meer ervaring met online media, terwijl CommDesign sterk is in traditionele
communicatie-uitingen. We vullen elkaar daardoor goed aan, en daar profiteren
onze klanten uiteindelijk ook van.”
En hoe ziet de nabije toekomst eruit?
“We zijn volop aan het experimenteren met AI en
onderzoeken hoe we dit kunnen inzetten voor onszelf en onze klanten. We merken
dat er verrassend veel mogelijk is, maar de vraag blijft: is dat ook precies
wat wij en onze klanten zoeken? Erg interessant!”
We hebben je leren kennen als een lokaal betrokken
ondernemer? Je werkt veel samen met Amersfoortse partijen. Wat is daar zo leuk
aan?
“Werken met lokale bedrijven is leuk omdat je elkaar
bijvoorbeeld op netwerken als Content Amersfoort en Masters of Business vaak
tegenkomt. Je spreekt elkaar dan op een andere manier dan alleen zakelijk. Zo
bouw je een sterke band op en gun je elkaar ook meer. Maar we werken zeker ook
voor bedrijven buiten de regio, zoals de gemeente Rotterdam, Crédit Agricole
Auto Finance en PinkRoccade.”
Even een zijstap: wat maakt jou gelukkig naast je
werkende bestaan?
“Muziek! We gaan vaak naar optredens van pop-, soul- en
funkbands. Lenny Kravitz in de Ziggo Dome was tot nu toe het hoogtepunt van dit
jaar. Maar goed, North Sea Jazz – waar we ieder jaar naartoe gaan – hebben we
deze zomer nog tegoed.”
Heb je een favoriete culinaire plek?
“Ja, De favoriete culinaire plek van mij en mijn vriendin Mirjam is
Restaurant Mei. De eigenaren Marco en Ingeborgh focussen daar op lokale
producten en duurzame gerechten, en weten daarmee de meest fantastische smaken
te creëren.”
Weer wat zakelijker. Als we vijf jaar vooruitkijken:
waar sta je dan?
“Met EndureDesign blijven we bouwen aan sterke creatieve
oplossingen voor de leukste klanten. Ook over vijf jaar staan plezier,
samenwerking en kwaliteit bij ons op nummer één.”
Tot slot, er is momenteel veel rumoer in de wereld.
Wat is jouw tip in deze roerige tijden aan je collega-ondernemers?
“Even pas op de plaats maken. Zorg voor een financiële
buffer voor als het economisch tegenzit. En probeer elkaar in de regio te
helpen door samen te werken en opdrachten lokaal uit te zetten.”
Meer informatie: Bureau voor design, conceptontwikkeling en visuele communicatie