In de afgelopen 20 jaar heeft Egge Lenstra niet alleen zichzelf bewezen als ondernemer, maar ook twee bedrijven succesvol opgebouwd: BizzPrint en CXN. Met indrukwekkende mijlpalen zoals het 15-jarig bestaan van BizzPrint, 10 jaar eigenaarschap van CXN en de verhuizing naar een (bijna) energieneutraal pand in Vathorst, kijkt Egge met trots terug. “Het is bijzonder om stil te staan bij waar we nu staan. Dat zijn momenten om dankbaar voor te zijn. Maar vooruitkijken is net zo belangrijk. Ik ben benieuwd wat 2025 en daarna gaan brengen!”
We spraken met Egge over de afgelopen jaren, lessen uit zijn ondernemerschap en zijn dromen voor de toekomst.
Wat dacht je toen je 10 jaar geleden eigenaar werd van
CXN?
“De overname van CXN kwam op een perfect moment, na een roerige periode in
mijn ondernemerschap. Ik had, na vier jaar knokken, net besloten te stoppen met
de traditionele drukkerij. Dat was een moeilijke, maar noodzakelijke stap. CXN
voelde als een kans die perfect paste bij de nieuwe koers. En dat bleek ook zo
te zijn! Het gaf me weer positieve energie en een duidelijk doel om naartoe te
werken.”
Hoe voelt het om al 20 jaar zelfstandig ondernemer te
zijn? Wat maakt het zo bijzonder?
“Ik weet eerlijk gezegd niet hoe het voelt om geen ondernemer te zijn”,
lacht Egge. “Al voor ik de stap naar ondernemerschap maakte, voelde ik me geen
doorsnee werknemer. Voor mij zit het verschil niet in het bezitten van
aandelen, maar in de manier waarop je werkt. Ook in loondienst kun je
ondernemend zijn.
Het ondernemerschap voegt voor mij wel een extra dimensie toe: de pieken en dalen maken het dynamischer. En als je iets weet op te bouwen, voelt dat als een prachtige beloning voor de energie die je erin steekt.”
De verhuizing naar Vathorst was een grote stap. Wat heeft
die betekend voor CXN en BizzPrint?
“De verhuizing was een beloning”, zegt Egge stralend. “Het gaf ons een
frisse start en een prachtige werkomgeving. Alles logistiek op orde, een
modernere uitstraling en daarnaast: het is ons eigen pand! Wat me extra trots
maakt, is dat we nu (bijna) energieneutraal werken. Onze machines draaien op
zonnestroom en zelfs mijn auto rijdt op onze zelf opgewekte energie. Dat voelt
niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de portemonnee.”
Welke les uit de afgelopen 15 jaar neem je altijd mee in
je werk?
“’Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.’ Dat
is voor mij een belangrijke les. De eerste zeven jaar van mijn ondernemerschap
had ik de wind mee. Maar na de financiële crisis in 2009 raakte ik in korte
tijd kwijt wat ik in die jaren had opgebouwd. Dat was een harde klap, maar het
dwong me ook om mijn koers drastisch te wijzigen. Met hulp en een duidelijke
focus hebben we een nieuw pad gevonden.
Wat ik hiervan heb geleerd, is dat niets vanzelf gaat. Zelfs als alles goed lijkt te gaan, moet je scherp blijven. Het draait om continu verbeteren en je klanten écht gelukkig maken. Als je daar goed in wordt, blijf je relevant.”
Je kijkt graag vooruit. Waar hoop je over vijf jaar te
staan met je bedrijven?
“Ik hoop dat CXN en BizzPrint blijven samenwerken zoals we dat nu doen. Dat
we nog verder zijn gegroeid in kwaliteit en dat we nóg meer relaties tot echte
ambassadeurs hebben gemaakt.
En eerlijk? Ik hou wel van een uitdaging. Dus als er in die vijf jaar een mooie kans of bijzondere uitdaging op mijn pad komt, zou dat geweldig zijn. Die dynamiek maakt het ondernemen juist zo leuk.”