“Om 25 jaar leuk werk te doen, waarin je jezelf ontwikkeld hebt, en een bedrijf hebt met bewijskracht en historie: dat is super. Daar ben ik zeer dankbaar voor.”
Deze maand – september 2025 - viert de Amersfoortse ondernemer Gerwin Jonker zijn 25-jarig jubileum als ondernemer. Een kwart eeuw klantgerichtheid, zo zouden we deze periode kunnen samenvatten. En 25 jaar vastberadenheid: “Klantgericht gedrag is van oudsher altijd al van betekenis geweest en dat zal het ondanks ontwikkelingen in ICT, AI en noem maar op –altijd blijven.” Aldus Gerwin. Die genoeg te vertellen heeft met al zijn opgedane ervaringen, zeker als je hem in zijn favoriete omgeving zet: de golfbaan. En dat leek ons nu net een goed idee.
Deze zomer liepen we zodoende een fijne ronde 9 holes op de mooie greens van Golfclub Hoogland Amersfoort. Een heerlijk zonnetje maakte de dag compleet. En mooie antwoorden, dat ook. Want Gerwin Jonker is bij uitstek een ondernemer die weet hoe hij het wilt. Met menselijke insteek, want zo is de betrokken Amersfoorter ook: “Ondernemen is ook samenwerken: ik heb contact met diverse mensen, geweldig!”
Hole 1, vraag 1: Gerwin, we kennen jou van Driepunt B.V. Maar ook heb je de labels Klantkijkers en Klantmeesters. Kun je ons dit allemaal kort uitleggen?
“Natuurlijk! Klantgerichtheid is mijn vak. Om nog specifieker te zijn: klantgericht gedrag is mijn vak. Klantkijkers meet dit via Mystery Onderzoek bij bedrijven. Klantmeesters geeft bedrijfstrainingen in klantgericht gedrag. Driepunt is de BV waar alles onder hangt en van waaruit ik onderneem. Denk aan drie punten, drie O’s: Ondernemen, Onderzoeken, Ontwikkelen. Praktisch: wat als opdracht niet past in Klantkijkers of Klantmeesters voer ik vanuit Driepunt uit. Denk aan strategieontwikkeling, enquêteonderzoeken en opleidingsdevelopment. Hoe kom ik bij dit alles? Tja, dat is zo gegroeid. Ik heb Onderwijskunde, Bedrijfskunde en Matrixalgebragestudeerd en dat was blijkbaar een prima basis voor mijn werkend leven…”
Hole 2, vraag 2: Wat maakt het spelletje golf zo leuk voor jou? En wat maakt ondernemen zo leuk?
“Golf vind ik interessant omdat het ten eerste gaat over technische vaardigheden. Van je swing tot je clubkeuze, routine en ga zo maar door. En zodra je dat enigszins onder de knie hebt, dán komen je mentale capaciteiten aan bod. Denk aan mindset en focus. Ik vind het gaaf dat je tot ver in je pensioenleeftijd nog kunt golfen én dat je met iedereen kan samenspelen, omdat er een handicapverrekening plaatsvindt. Dat laatste is als je een wedstrijdje doet, maar natuurlijk is het ook relaxed om lekker de baan in te gaan, zonder prestatiedrang. Ondernemen lijkt hier eigenlijk wel op: in je vakgebied moet je vaardig zijn. Daarna en daarnaast moet je ook de juiste mindset en een dosis doorzettingsvermogen hebben. Oftewel: bereidheid. Ondernemend ben ik nu en dat kan ik gerust ook na mijn pensioengerechtigdeleeftijd nog zijn. Ondernemen is trouwens ook samenwerken: ik heb contact met diverse mensen, geweldig!”
“Klantgericht gedrag is van oudsher altijd al van betekenis geweest en dat zal het – ondanks ontwikkelingen in ICT, AI en noem maar op – altijd blijven.”
Hole 3, vraag 3: Je viert binnenkort je 25-jarigjubileum. Hoe kijk je terug op die kwart eeuw?
“Met veel plezier en ook met een gezonde dosis trots. Ik heb in mijn schooltijd nooit bedacht ‘ik word ondernemer’. Maar zo is het wel gegaan. Om dan 25 jaar leuk werk te doen, waarin je jezelf ontwikkeld hebt, een bedrijf hebt met bewijskracht en historie: dat is super. Daar ben ik dan ook zeer dankbaar voor.”
Hole 4, vraag 4: En als we vooruit kijken. Wat zit er de komende jaren in het vat?
“Dat is een mooie vraag. Ik ben graag planmatig, maar wat de verre toekomst brengt: dat gaan we meemaken. De komende jaren ben ik nog actief vanuit Driepunt. Ik ben daarmee nog niet klaar, de labels Klantkijkers en Klantmeesters ga ik meer uitbouwen. Wellicht ga ik daarmee door in mijn gehele werkende leven. Maar ergens in loondienst gaan, sluit ik ook niet uit. Alles heeft immers zijn waarde. Groeien met Klantkijkers en Klantmeesters is dus een doel. Dat mag in grootte, maar vooral in doorontwikkeling en innovatie. ‘Klantgericht gedrag’ is van oudsher altijd al van betekenis geweest en dat zal het – ondanks ontwikkelingen in ICT, AI en noem maar op – altijd blijven. Hóe je als bedrijf werkt aan dat klantgerichte gedrag, dát verandert in de loop van de jaren. Dat komt ook door andere generaties. Mijn visie: ontwikkeling moet nut hebben, moet aansluiten bij de huidige praktijk, moet werken. Kortom: adaptief, innovatief en relatief!”
Hole 5, vraag 5: Wat zijn je ambities in het golfspelletje?
“Haha. Momenteel geen hoge lat voor deze jongen. Een aantal keren een 9 holes ronde lopen per jaar, daar ben ik al tevreden mee.”
“Ik wil mijn werk graag in normale uren doen. Wat is normaal? Tja, mijn vrouw en ik zijn daar niet over uit, kan ik verklappen.”
Hole 6, vraag 6: Als je niet bezig bent met Driepunt. Wat vraagt dan je aandacht?
“Ik wil mijn werk graag in normale uren doen. Wat is normaal? Tja, mijn vrouw en ik zijn daar niet over uit, kan ik verklappen. Voor mij zit dat tussen de 40 en 50 uur per week. Naast mijn werk binnen Driepunt doe ik namelijk ook graag andere dingen: ik ben voorzitter van de Vereniging van Eigenaren van onze buurt, kerkelijk werk ik voornamelijk mee in bestuurlijke rollen, ik sport drie keer in de week: één keer bij mijn personal trainer en daarnaast twee keer hardlopen, fietsen of wandelen. En ik kijk ook welfilms of doe spelletjes. Mijn gezin heeft daarbij de focus: elke dinsdagavond is samenavond met mijn vrouw en zondags doen we regelmatig een spel met elkaar.”
Hole 7, vraag 7: Als je morgen een compleet nieuwbedrijf zou mogen lanceren, eentje die een maatschappelijk probleem zou aanpakken en waar je alle mogelijkheden voor krijgt: op welk probleemdossier in Nederland zou je je dan op richten?
“Huizen bouwen kan ik niet, van de energietransitie heb ik weinig verstand en voor een beter milieu heb je toch echt iedereen nodig. Laat mij dan iets doen aan ‘naastenliefde’, zoals het tegengaan van sociaalisolement, mensen helpen met projecten als belastingaangifte, computerconfiguratie of inburgering. Ik vind het een probleem dat het egocentrisme meer en meer merkbaar wordt in de maatschappij. Ik, ik en ik. Terwijl er volgens mij een mooie wetmatigheid bestaat die echt reëel is: geven is mooier dan krijgen.”
Hole 8, vraag 8: Wat is je meest wijze leerles in het ondernemen tot dusverre? En welke les in het golfspel?
“Ondernemen is een karaktereigenschap. Wat mij betreft, kun je ondernemerschap ontwikkelen. Aan de andere kant moet het ook in je zitten. Mijn mooiste les is het werkwoord ‘Doen!’. Die les kreeg ik vanuit mijnstage – eigenlijk mijn eerste werkkring – mee. Het waren allemaal collega’s meteen hotelschool achtergrond. Denken kon ik al vanuit mijn universitaire studie. De waarde van ‘doen’ heb ik juist hier geleerd. Ik heb dat ook gebruikt in mijn eerste baan als trainer in sollicitatietechnieken, waar ik mensen vanuit een uitkeringspositie weer naar werk begeleidde. De zin van Einstein “Als je denkt dat je het kunt, of je denkt dat je het niet kunt: je hebt gelijk” past hier bij. Dus: wat ga jij doen… om weer aan het werk te gaan? Een mooie les in het golfen kreeg ik van mijn eerste pro. Bij hem haalde ik mijn GVB. Hij was Engelsman en zei regelmatig tegen mij “Speel met conviction”. Dat is blijven hangen: overtuigd zijn van je kunnen. Niet te veel, maar ook zeker niet te weinig."
Hole 9, vraag 9: De laatste hole en dat betekent onze uitsmijter. Is er iets wat niemand van jou weet? Of heb je bijvoorbeeld een opzienbarende bekentenis voor ons? Of een mooie anekdote?
“Wat weinig mensen van mij weten, is dat ik drie chronische ziektes onder de leden heb. Ik kan daar mee leven, ook al kost het op de achtergrond energie. Daarin zit doorzettingsvermogen: ik wil mij daar niet doorlaten belemmeren. Ik ben juist blij met wat ik wél doe! Zal ik een leukere uitsmijter geven? Ik heb in mijn studententijd veel aan cabaret, liedjes en optredens gedaan. Heb ook een paar jaar in een capella kwartet gezeten. Ja, ik kan dus zingen, gitaar spelen en zit nog steeds regelmatig achter de piano…”