Overslaan naar inhoud

Lydia Veldman viert 10-jarig jubileum met V4: "Als ik me ergens in vast bijt....'

30 april 2025

“Als ik me écht ergens in vastbijt, dan laat ik niet los!”

Ze is geen dame van de voorgrond. Nooit geweest ook. Dit komt grotendeels vanuit haar achtergrond, opvoeding en roots. Toch kregen we Lydia Veldman van V4 ~ Experts in Klantcontact! uit Amersfoort zover dat we haar mochten onderwerpen aan een vragenvuur. De kapstok van het verhaal is haar 10-jarig jubileum. Echter, deze mijlpaal gaf ons de kans de achtergrond van deze mooie onderneemster uit te lichten. Een openhartig en bijzonder verhaal van een nuchtere dame die – zoals wij zeggen – de ‘Eye Of The Tiger’ bezit: “Als je van een dubbeltje een kwartje wilt worden, dan moet je verstandige keuzes maken, er vol voor gaan én goed met geld leren omgaan, want niets komt als vanzelf in het leven.”

Hi Lydia, je nadert je 10-jarig jubileum. Hoe voelt dat voor jou?
“Ja, het is bijna zover. Het voelt voor mij alsof de tijd voorbij is gevlogen! Helemaal als je bedenkt dat ik destijds geen enkel plan had, behalve dat ik als zelfstandig Interim Manager en Coach wilde gaan starten en mezelf een jaar had gegeven om dat te proberen. De 4 V’s van mijn persoonlijke kernwaarden: Verbinden, Veranderen en Voortdurend Verbeteren brachten me tot de naam van het bedrijf. Dat ik vanaf de eerste dag mooie opdrachten kreeg en daardoor de kans heb gekregen om naast V4 Interim en V4 Coaching ook V4 Contact en Teamleidercoaching.nl als labels aan de portefeuille toe te kunnen voegen, had ik van tevoren nooit kunnen bedenken.”

Je hebt inmiddels ook een mooie club collega’s om je heen verzameld.
“Zeker weten. Dat we nu met een club van 12 medewerkers zijn en een echt kantoor zouden hebben, is ook iets dat ik 10 jaar geleden nooit had Kunnen bedenken. Waar ik in de eerste jaren nog wel eens het gevoel had dat ik in een soort ‘poppenhuis’ aan het spelen was, realiseer ik me nu steeds vaker, dat we gewoon een serieus bedrijf, met trouwe medewerkers en een prachtige klantenportefeuille geworden zijn.”

Hoe is het 10 jaar geleden begonnen? Wat was je drijfveer?
“De ondernemerskriebels zaten er al van jongs af aan in. En ook al had ik twee succesvolle ervaringen met kleine webshops in mijn bagage, ik heb nooit in het diepe durven springen en koos altijd voor de veilige gouden kooi van een vaste baan. Als alleenstaande moeder van 3 kinderen kwam ik echter voor de keuze te staan om in de slachtofferrol terecht te komen óf tegenslag juist als een kans te zien. Ik koos vol overtuiging voor het laatste. Zowel rationeel -de keuze voor het ondernemerschap was in mijn ogen destijds de snelst mogelijke uitweg uit mijn situatie - als ook emotioneel. Het bracht veel nieuwe energie en er kwam weer een klein lichtpuntje op de horizon na een aantal pittige jaren. Ook in mijzelf ging er een vlammetje aan. Het mocht niet mislukken, maar met de passie en power die er toen in mij vrijkwam, was ik direct overtuigd dat het zou lukken. Als ik me echt ergens in vastbijt, dan laat ik niet los!”

We hebben je leren kennen als nuchtere onderneemster. Is dat zo?
“Absoluut, dat ligt ongetwijfeld in mijn roots. Ik ben als enig kind opgegroeid in een arbeidersgezin in een klein Brabants dorpje. Mijn ouders zijn van voor de oorlog en zijn niet verder gekomen dan de lagere school. Zij moesten noodgedwongen als tieners werken om het gezin te onderhouden. Wij hadden thuis geen auto, geen cv, gingen niet op vakantie en toch heb ik prachtige, warme herinneringen aan mijn jeugd. Daar is de basis gelegd voor wie ik nu ben en waar mijn nuchtere kijk op het leven vandaan komt. Ik ben dan ook opgevoed met drie overtuigingen: 1) van hard werken is nog nooit iemand doodgegaan, 2) Als je de capaciteiten en kansen hebt: volg een opleiding. En 3: als je van een dubbeltje een kwartje wilt worden, dan moet je verstandige keuzes maken, er vol voor gaan én goed met geld leren omgaan, want niets komt als vanzelf in het leven.”

  • “V4 ben ik niet alleen. We zijn het samen.”

Dus geen groot feest omtrent het jubileum? Of gaan jullie er wel bij stil staan?
“Haha, nee, geen groot feest vanwege mijn jubileum. Het gaat niet om mij. V4 ben ik niet alleen, maar zijn we samen. Het 5-jarig bestaan van V4 Contact hebben we wel goed gevierd. Met een toffe escape room en daarna lekker uit eten. Gelukkig waarderen alle V4 medewerkers ook mijn bourgondische achtergrond, dus uit eten doen we hier regelmatig, haha!”

Wat maakt jouw dag als eigenaresse van V4? Wanneer kom je blij thuis?
“’I love it when a plan comes together.’ Juist de kleine dingen die lukken kan ik zo waarderen. Een tevreden opdrachtgever die geholpen is met zijn of haar uitdaging, dat het gelukt is dat iedereen hier maar 4 dagen werkt - behalve ik dan - of een medewerker die de slappe lach krijgt op de vloer. Dat soort dingen kunnen me doen stralen. Ik blijf het ook bijzonder vinden dan we met zo’n diverse club zo’n hecht team vormen. We hebben collega’s met leeftijden tussen de 20 en over de 70, collega’s die op afstand en zelfs  vanuit het buitenland voor ons werken. Een mooi team waarmee we mooie prestaties leveren. Dat maakt me trots. Het is alleen jammer dat we hierdoor nooit helemaal compleet zijn bij een etentje of op een foto.”

En wat doe je als je niet met de zaak bezig bent?
“Poeh, echte hobby’s moet ik je schuldig blijven. Ik heb niet genoeg uren in een dag en dat is een keuze, dat weet ik. Een boek openslaan of een kruiswoordpuzzel maken doe ik dus alleen op vakantie. Ik reis wel graag en hou van lekker eten. Ik ga graag naar een Bib Gourmand, Michelin en Gault Millau. Echt onthaasten doe ik met een saunadag. Dan ben ik ook gedwongen offline, haha! Verder sta ik als moeder, mantelzorger en eigenaar van V4 eigenlijk altijd aan. Ik besteed mijn vrije tijd aan de mensen dicht om mij heen. Zo ben ik mantelzorger voor mijn vader van 87 die in Papendrecht woont en heb ik nu een groot samengesteld gezin met in totaal 5 kinderen. We proberen met elkaar vooral mooie herinneringen te maken en onze kinderen wat van de wereld te laten zien en ze kansen te geven die mijn man en ik vroeger niet hadden. Zo hebben we jaren geleden - toen de kinderen nog klein waren - als nieuw samengesteld gezin het skiën en wintersporten in Oostenrijk omarmd, is er al heel wat afgewandeld in de Zwitserse bergen en zijn we regelmatig in Italië te vinden. De afgelopen jaren zijn we nog met hete hele gezin naar o.a. New York, Kopenhagen en het noordelijkste puntje van Noorwegen geweest. Fantastische momenten en onvergetelijke herinneringen.”

“Als moeder, mantelzorger en eigenaresse van V4 sta ik altijd aan.”

Wat mooi. Kun je ons eens meenemen door jouw type klanten?
“Natuurlijk. Onze opdrachtgevers zijn heel divers. Communicatietrainingen en interim advies geven we veelal aan klantenservice teams. Dat varieert van webshops tot aan grote internationale datacenters. We trainen niet alleen in Nederland, maar afgelopen jaar ook voor het eerst over de grens in Duitsland en Zwitserland. Omdat we met V4 Contact alleen maar maatwerk klantcontact ondersteuning bieden maakt het ook niet uit welke dienst of product er wordt geboden of verkocht: wij ondersteunen in de hele keten van front- tot backoffice. Zo werken we bijvoorbeeld voor grote banken en verzekeraars tot Goede Doelen organisaties en overheidsinstellingen, maar ook voor commerciële A-merken, MKB en zelfs ZZP-ers/startups en eenmanszaken. De diversiteit van onze opdrachtgevers en hun werkzaamheden maken het totaalpakket juist zo uitdagend! Het ene moment ondersteunen we een verkoop binnendienst met het maken van een offertes, noteren we een terugbelverzoek, ontwerpen we flyers of pakken we brochures in of  verzorgen we de donateursadministratie voor een goed doel. Terwijl je een half uur later weer bestellingen of reserveringen doorvoert in een ander CRM systeem, een afspraak voor een accountmanager inboekt in zijn of haar agenda. of zelfs een hele planning voor een monteursdienst opstelt.”

Dat is inderdaad heel divers! En heb je een favoriete of ideale klant? Of juist een leuke klant?
“Ik hou ervan om complexe vraagstukken eenvoudig te maken. Met V4 willen we vooral ontzorgen: juist díe oplossing bieden, die nergens anders bij een facilitaire partij voor handen is, omdat het te veel afwijkt en juist geen bulk werkzaamheden zijn. Het mooiste zijn de klanten die eerst vragen of je alleen hun telefonische ‘achtervang’ wilt zijn, waarbij je dan na enkele jaren zowel hun volledige receptie, verkoop binnendienst, marketing, planning en financiële administratie uit handen hebt mogen nemen en alles geoutsourcet is. Zij zijn blij met de one-stop-shop die wij bieden als Experts in klantcontact! én wij zijn trots op het vertrouwen dat we vanuit het leveren van voortdurende kwaliteit hebben gekregen.”

“Onderschat nooit de kracht van klantbeleving!” 

Als je – vanuit jouw vakprofessie – een tip zou mogen geven aan collega-ondernemers. Welke zou dat dan zijn?
“Onderschat nooit de kracht van klantbeleving, via geen enkel kanaal! Ging je ooit nog terug naar die winkel of restaurant waar je een vervelende ervaring hebt gehad? Denk ook eens aan de irritatie van lange wachttijden en die keuzemenu’s geven aan de telefoon. Hoe vaak heb je die vervelende ervaring gedeeld op een verjaardag of feestje? Ongetwijfeld meer dan eens.

Klantloyaliteit ontstaat alleen wanneer de klant het gevoel krijgt – en behoudt - dat hij écht gezien en gehoord wordt, dat er tijd voor je werd genomen en je vraagstuk en verzoek ook daadwerkelijk werd aangepakt of opgelost. Elk contactmoment opnieuw, ongeacht het kanaal!”

Zoals gezegd is de mijlpaal van 10 jaar in zicht. Waar sta je over vijf jaar?
“Poeh, ik ben niet iemand van lange termijn plannen. Je weet nooit wat het leven voor je in petto heeft. En soms ook wel, in dat geval kun je er concreet naar handelen en dat doe ik dan ook.

Ik wil als ondernemer graag voor een deel fluïde kunnen zijn om mee te kunnen bewegen met de markt en wat huidige en toekomstige opdrachtgevers van ons vragen. Als we dat niet gedaan hadden in de Corona periode, hadden we die zeker ook niet overleefd met V4. Daarentegen ben wel iemand van doelen stellen en deze realiseren. Ik stel ieder jaar rond november zo’n 10 doelen voor het jaar er na. In februari breng ik deze terug naar 5 en daar ga ik dan voor in dat jaar.

En ook: over 5 jaar hoop ik hersteld te zijn. Nadat ik op het Content Kerstgala in 2023 onwel werd, ben ik in 2024 helemaal door de medische mallemolen getrokken. Bij toeval is er toen ook een aneurysma ontdekt in mijn aorta, net boven de hartklep. Wat eerst voelde als rondlopen met een tikkende tijdbom in mijn lijf, heeft nu plaats gemaakt voor het gevoel dat ik juist hierdoor een 2e kans mag krijgen. Ik heb medicatie en ben onder goede controle, maar het betekent ook dat ik een operatie voor de boeg heb ergens in de komende jaren en dan een poosje uit de running zal zijn. Hiervoor ben ik al even bezig dat alles straks - tijdens mijn afwezigheid - bij V4 gewoon door zal draaien op de wijze zoals onze opdrachtgevers dat gewend zijn. Maar dat neemt niet weg dat er zeker nog genoeg nieuwe ondernemende kriebels zijn. Zo heb ik nog een uniek horecaconcept dat in mijn hoofd aan het rijpen is en dat er zeker te weten gaat komen. Kortom, nog genoeg in het vat!”

V4 Contact
Netwerklaan 99
3821 AC Amersfoort
Tel nr. 085-3012252
E-mailadres contact@v4contact.nl
Website www.v4contact.nl

Lydia Veldman viert 10-jarig jubileum met V4: "Als ik me ergens in vast bijt....'
V4 ~ Experts in Klantcontact! +31 85 301 2252 contact@v4contact.nl https://www.v4contact.nl