Terwijl de wereld om ons heen zich blijft ontwikkelen, nodigt Maurice Hoogendoorn ons uit om de complexiteit van ambitie onder de loep te nemen. In zijn nieuwste column onderzoekt Maurice de paradox van ambitie: een krachtige drijfveer die ons tegelijkertijd kan pushen en in verwarring kan brengen.
Met "De paradox van ambitie" stelt Maurice vragen over onze persoonlijke en professionele groei in een tijdperk van snelle vooruitgang. Hoe vinden we balans tussen streven naar meer en waardering voor wat we al bereikt hebben?
Het hebben van ambitie is een geweldige drijfveer in onze zoektocht naar succes en voldoening. Ambitie is echter persoonlijk en iedereen geeft hier zijn eigen invulling aan. Toch schuilt er ook een paradox in. Ondanks dat je zelden helemaal tevreden bent met jouw vooruitgang, ben je toch tevreden omdat je vooruitgang boekt.
We leven in tijd van razendsnelle technologische vooruitgang, die ons zowel afhankelijkheid als kansen biedt voor groei. Hierin dient ambitie als onze gids. Hoe benutten we de kans om nieuwe speelvelden te ontdekken of onszelf uit te dagen op nu nog onbekend terrein?
Pas sprak ik een ondernemer over zijn verbazing dat zoveel mensen naar passief inkomen verlangen. Dit idee prikkelde mijn nieuwsgierigheid, maar zette mij ook aan tot nadenken. De betekenis van het woord ‘passief’ koppel je nu eenmaal niet aan ‘groei’ of ‘ambitie’. Passiviteit staat gelijk aan comfort en dat is een onbewust verlangen, maar biedt de jacht op comfort zonder inspanning ons werkelijk voldoening?
Voor ondernemers is stilstaan geen optie. Jezelf steeds opnieuw uitvinden en groeien is als ondernemer en leider noodzakelijk. Je wilt toch inspireren of onderscheidend zijn? Dat gaat gepaard met groeien, veranderen of innoveren. Daarmee daag je jezelf uit, verdiep je en ontdek je mogelijkheden voor groei die je anders nooit zal ervaren.
Wil jij inzichtelijk krijgen hoe jij hierin staat? Doe zelfonderzoek. Gebruik hiervoor ‘the Pyramid of self-mastery’ van Abraham Maslow. Kijk eerlijk naar jezelf en confronteer jezelf met waar je écht staat.
Vervolgens vraag je 3 mensen in je directe omgeving om hun ongezouten feedback op jouw gedrag. Hoe kijken zij naar je en hoe ervaren ze jou?
De uitkomst koppel je aan de ambitie van jouw bedrijf. Ben jij momenteel de juiste versie van jezelf voor de fase waar jouw onderneming zich bevindt?
Een krachtig voorbeeld hiervan is Toys ‘R’ Us. In 2000 besluit Charles Lazerus (oprichter) het stokje van de op dat moment de grootste speelgoedketen van de VS en Canada over te dragen aan een nieuwe CEO.
Deze ziet geen toekomst in online shopping, want ‘Geen kind koopt speelgoed online’. Het niet omarmen van nieuwe technologieën heeft geleid tot het faillissement in 2017. Ouders bleken namelijk wél online speelgoed voor hun kinderen te kopen.
Hoe groot of klein jouw bedrijf ook is, stilstaan is stoppen terwijl de wereld doordraait en de markt in beweging blijft.
Meer weten?
Lees dan ook mijn blogpost ‘Waarom je jezelf steeds opnieuw moet uitvinden als ondernemer (en hoe)’.