Amersfoort, donderdag 24 augustus 2023
Na een succesvolle periode onder de leiding van medeoprichter Ben Zandvliet, staat Autohopper Amersfoort aan de drempel van een spannende nieuwe fase. Met Bens besluit om zijn aandelen te verkopen en zich op andere initiatieven te richten, gaat het roer om. De huidige bedrijfsleider, Nazmi Tiryaki, neemt de taak op zich om het bedrijf naar nieuwe hoogten te stuwen, samen met de nieuwe salesmanager Robbie Altena. We spraken met hen over hun plannen, leiderschapsstijlen, en visies voor de toekomst van Autohopper Amersfoort.
Hoewel hij al vertrokken is, zochten we nog even contact met Ben om te vragen wat hem heeft bewogen om Autohopper Amersfoort te verlaten na zo'n succesvol ondernemersavontuur. 'Na het opbouwen van een sterk merk en een geweldig team, is het voor mij tijd om me op andere inspirerende en sociale initiatieven in Amersfoort te richten. Verandering brengt nieuwe energie en perspectieven, zowel voor mij als voor Autohopper.'
Nazmi, je bent al een jaar bedrijfsleider van Autohopper Amersfoort, wat zijn je plannen voor de toekomst van het bedrijf?
'Binnen een jaar heb ik een enorme groei doorgemaakt, zowel op zakelijk vlak als op persoonlijk gebied. Denk aan het uitbreiden van ons klantenbestand en het aangaan van nieuwe uitdagingen die me als persoon hebben gevormd. Voor de toekomst zie ik het als mijn missie om Autohopper Amersfoort te focussen op duurzame groei en stabiliteit. Waar voorheen het accent lag op gedreven individueel ondernemerschap, ligt de nadruk nu meer op samenwerking en het zijn van een waardevol onderdeel binnen een groter geheel. Dit opent nieuwe deuren en markeert voor mij een spannend nieuw hoofdstuk van persoonlijke en zakelijke groei.'
Wat typeert jouw aanpak of stijl van leiderschap?
'Afgelopen jaar was voor mij een eyeopener; ik besefte dat ik nog veel te leren heb als bedrijfsleider. Mijn aanvankelijke leiderschapsstijl kenmerkte zich door vriendelijkheid en gezelligheid. Ik streefde ernaar om een werkomgeving te creëren waar iedereen voldoening haalt uit het gezamenlijk aangaan van uitdagingen, alsof we samen een grote, metaforische rots verplaatsten. Maar gaandeweg heb ik ingezien dat deze aanpak ook zijn beperkingen kent. Leiden en meewerken werden soms teveel van het goede, en ik begrijp nu het belang van een meer begeleidende rol. Het geven van vertrouwen aan mijn team en hen de ruimte bieden voor eigen inbreng en ontwikkeling zijn aspecten waar ik me meer op ben gaan richten. Hoewel elke situatie uniek is, blijft één ding universeel: hard werken is belangrijk, maar het plezier op de werkvloer is minstens zo cruciaal. Daar blijf ik naar streven.'
Robbie, wat heeft je gemotiveerd om de rol van salesmanager bij Autohopper op te nemen?
'Na vijf jaar locaties te hebben beheerd en uitgebouwd, ontdekte ik dat mijn passie verschuift naar meer direct klantcontact. Als Salesmanager krijg ik nu de kans om nieuwe zakelijke relaties aan te gaan en de klantbehoefte te vertalen naar onze dienstverlening. Deze nieuwe rol stelt me in staat om mijn operationele ervaring te gebruiken om klanten inzicht te geven in ons proces en te laten zien wat ons onderscheidt van de concurrentie. Het gaat daarbij niet altijd om de snelle winst; het sparren met mensen uit andere sectoren en het opbouwen van langdurige relaties op basis van vertrouwen vind ik enorm inspirerend. Zo kom ik ook situaties tegen waarin mobiliteit niet de primaire behoefte is, maar er wel een waardevolle klik is. En dat is ook prima; het ontmoeten van nieuwe mensen blijft een bron van inspiratie voor mij.'
Kun je iets meer vertellen over je ervaringen in de autoverhuur en shortlease branche?
'Ik ben begonnen als planner en door hard werken heb ik mijn eigen locatie mogen beheren. Van 5 voertuigen in Utrecht zijn we gegroeid naar een vloot van 260, en dat met een fantastisch team. Nu wil ik die succesformule uitrollen naar onze locaties in Apeldoorn en Amersfoort.'
Hoe zullen jullie gaan samenwerken om de groei en het succes van Autohopper Amersfoort voort te zetten?
'Autohopper Amersfoort heeft zich de afgelopen jaren al bewezen als een sterke lokale speler met een indrukwekkend netwerk. Het team heeft uitstekend werk verricht, met name op het gebied van leaseactiviteiten. De komende twee jaar willen we onze dienstverlening verder diversifiëren door ons te richten op dagelijkse verhuur. Of het nu gaat om vervangend vervoer tijdens schade en onderhoud of om het opvangen van drukke periodes met extra bussen of auto's, we willen zowel ondernemers als particulieren in Amersfoort nog beter van dienst zijn. Succes is bij ons echt een teamprestatie; dankzij de inzet van onze collega's en de sterke relaties die we hebben opgebouwd, zien we de toekomst vol vertrouwen tegemoet.'
'Onze grootste uitdaging was het optimaliseren van de efficiëntie in onze vestiging, een project waarin Ben en ik nauw hebben samengewerkt. Hoewel we niet altijd op één lijn zaten en soms zelfs botsten, ben ik ervan overtuigd dat echte groei juist ontstaat uit die momenten van ongemak en confrontatie. Het aangaan van die uitdagingen heeft ons niet alleen een efficiëntere operatie opgeleverd, maar heeft me ook persoonlijk veel positiefs gebracht.'
Robbie, hoe ga je de sales strategie vormgeven om Autoshoppers positie in de markt te versterken?
'Sales begint bij zichtbaarheid en vertrouwen. Het is cruciaal om duidelijk te maken wat onze dienstverlening inhoudt, en content speelt hierin een sleutelrol. Mijn ambitie is om te beginnen met lokaal betrokken ondernemen en daarmee Autohopper als een betrokken partij in Amersfoort te profileren. Deze aanpak zal niet alleen vertrouwen creëren in ons merk en in de mensen achter het merk, maar zal uiteindelijk ook onze kansen op succes vergroten door het genereren van een "gunfactor".'
Nazmi, wat betekent het vertrek van Ben voor jouw rol binnen het bedrijf?'
Het vertrek van Ben markeert zowel een einde als een nieuw begin voor Autohopper Amersfoort. Hij was een uitstekende mentor, en zijn vertrek betekent dat ik nu de ruimte krijg om mijn eigen invloed op het bedrijf uit te oefenen. Enerzijds is de mentaliteit van een startende ondernemer, die ons in het verleden een zekere 'gunfactor' opleverde, langzaam aan het verdwijnen. Anderzijds biedt dit ons nieuwe mogelijkheden om klanten nog beter van dienst te zijn, dankzij een sterkere samenwerking met ons hoofdkantoor. Voor mij persoonlijk verandert er weinig, behalve dat ik nu aan iemand anders rapporteer.'
Tot slot, wat kunnen klanten van Autohopper Amersfoort in de toekomst van jullie verwachten?
'Service met een glimlach blijft ons handelsmerk. We willen uitblinken in klantenservice, betrouwbaarheid en we gaan verder met het verduurzamen van onze vloot. We zijn uw betrokken partner in mobiliteit, nu en in de toekomst.'
Autohopper Amersfoort