Tien jaar Indall: 10 jaar ondernemende broederschap!
Binnen Content hebben we opnieuw iets te vieren: dit keer het jubileum van de ondernemende broers Roland en Remco Guijs. Het bevlogen duo – anno 2025 gevestigd in Vathorst – viert tien jaar ondernemerschap. “We zijn enorm trots,” vertellen ze. “Tijdens corona werkten Roland en ik nog vanuit een klein appartement. Nu zitten we in een prachtig nieuwbouwpand in Amersfoort, samen met een fan-tas-tisch team!”
Het zijn de eerste enthousiaste woorden van Remco. De jongste van de twee broers, die we in de loop der jaren hebben leren kennen als betrokken, gedreven en vooral gedreven door de drang om échte kwaliteit te leveren: "Voor Indall zagen we een kans om complexe onderwerpen - zoals techniek en de energietransitie - begrijpelijk te maken voor mensen zonder technische achtergrond."
Content zou Content niet zijn als we Remco en Roland niet zouden benaderen voor een kort en leuk interview. Lees onder de foto's verder!
Hi Remco en Roland, vertel eerst eens: waar en hoe is
het allemaal begonnen?
Remco: “Om even helderheid te creëren: Indall is ons huidige bedrijf en dat
hebben we vijf jaar geleden opgericht. Daarvoor waren we actief als ondernemers en contentmakers. We maakten onder
de naam Tortilla Media veel video’s voor commerciële partijen. Van de lokale
bakker tot tv-commercials voor grote merken. Heel leuk, maar er waren, en zijn,
duizenden partijen die dat ook goed kunnen.”
Roland: “Met Tortilla Media maakten we campagnes en advertenties
waardoor er meer consumentenproducten verkocht werden, van tennisballen tot
auto’s. Maar voegden we daarmee echt iets toe aan de maatschappij? We hebben
allebei engineering gestudeerd en werkten in de technische wereld. Maar wilden
we met onze diploma’s écht zulke video’s blijven maken? En is dat waar wij onze
tijd en talenten voor in willen zetten?"
Remco: “We zagen ook dat veel bedrijven vastliepen: creatieve bureaus
maakten wel mooie dingen, maar snapten vaak weinig van de complexiteit van de
sector. Denk aan de maakindustrie, energietransitie of wet- en regelgeving.
Niet zo gek natuurlijk, want veel creatievelingen zijn opgeleid om mooie dingen
te maken, en minder met technisch complexe onderwerpen bezig.”
Roland: “Tegelijk zagen we dat er veel technici en slimme bedrijven zijn
die geniale dingen doen, maar het lastig vinden om die helder, simpel – en
vooral visueel – over te brengen.”
Remco: “En daar lag onze kans. Onze wereld en maatschappij heeft enorme
behoefte aan nieuwe innovatieve ideeën en (technische) oplossingen voor
uitdagingen, zoals de energie transitie
en het klimaat. Helder kunnen uitleggen en mensen meenemen in het verhaal is
hiervoor essentieel. Alleen zo gaan burgers en bedrijven mee in de
veranderingen die nodig zijn. Maar ook voor ketenpartners en het overtuigen van
de politiek is duidelijke communicatie onmisbaar.”
Roland: In een wereld die razendsnel verandert – door de
energietransitie, digitalisering, AI, een veranderende arbeidsmarkt en
toenemende systeemcomplexiteit – zagen wij een duidelijke behoefte ontstaan aan
een ander type communicatiebureau. Een beetje arrogant misschien, maar een
creatief bureau met hersens.”
En daar kwam Indall uit voort?
Roland: “In december 2022 verkochten we Tortilla Media definitief.
Daardoor konden we eindelijk vol gas geven op Indall.”
Remco: “Toen we Indall inschreven, zaten Roland en ik
midden in coronaperiode samen in een klein appartementje in Enschede –
zielsalleen. Inmiddels zitten we in een prachtig nieuwbouwpand in Amersfoort en
werken we met een fan-tas-tisch team. Verschillende disciplines: van engineers
en journalisten die schrijven, tot animators en videografen. Dagelijks sta ik
versteld van wat zij creëren.”
Roland: “We hebben veel langdurige samenwerkingen met mooie klanten.
Daardoor zijn we vaak al vroeg betrokken bij innovatieve pioniers: van nieuwe
energiesystemen en CO₂-afvang bij cementinstallaties, tot de transitie naar
waterstof, het werven van technisch personeel, en de ontwikkeling van moderne,
volledig geautomatiseerde distributiecentra. Dat is gewoon ontzettend tof.”
Remco: “We zagen voor Indall een kans om met beelden op de juiste manier
te communiceren, en dan vooral naar mensen zonder technische achtergrond.”
Jullie zijn broers. Hoe werkt dat in de praktijk?
Remco: “We vullen elkaar goed aan. Ik regel veel aan de voorkant, nieuwe projecten
en klantcontact. Roland zorgt voor de techniek en de uitvoering.”
Roland: “We zijn kritisch op elkaar, maar ook eerlijk en loyaal. Dat
helpt. En het team weet ook wat ze aan ons hebben: duidelijke afspraken, korte
lijnen.”
Wat was in de afgelopen 10 jaar de grootste
verandering in jullie vakgebied?Remco: “Iedereen heeft het er natuurlijk over, maar… AI! Het maakt onze
projecten écht een stuk makkelijker en sneller. Tijdens brainstorms gebruiken
we tools als ChatGPT voor inspiratie en generatieve AI voor styleframes en storyboards, maar ook scripts en teksten worden
aangescherpt met AI. En zo kunnen we nog wel even doorgaan!”
Roland: “We zien steeds meer vraag naar interactieve video, VR films,
maar ook bij de productie van films en animaties wordt de productietijd korter
en de kwaliteit beter.”
10 jaar…. Waar zijn jullie het meest trots op?
Roland: “Pfoeh, dat is best lastig. We zijn altijd in beweging geweest.
Want ga maar na, in die tien jaar hebben we best veel meegemaakt. Denk alleen
al aan de coronaperiode, en de verhuizingen. De overgang van Tortilla naar
Indall… Al met al ben ik er gewoon trots op dat er een mooi bedrijf staat, en
dat we dat samen voor elkaar gebokst hebben.”
Remco: “En dat we trouw zijn gebleven aan onze stijl. Gewoon goed werk
leveren, betrouwbaar zijn, doen wat je zegt. Dat lijkt simpel, maar is niet
vanzelfsprekend. En ik ben trots op onze klanten: veel werken al jaren met ons
samen.”
En hoe zien jullie de toekomst?
Roland: “De wereld is gewend geraakt aan korte, snelle video’s
en heeft minder geduld voor lange teksten. Tegelijkertijd worden producten en
diensten juist complexer, en wisselen medewerkers vaker van baan. Bedrijven
staan daardoor voor de uitdaging om hun verhaal steeds duidelijker,
consistenter én aantrekkelijker te vertellen. Dát is waar wij bij Indall op
inspelen. En blijven inspelen...”
Remco: “En uiteraard blijven we lekker vol gas
geven! We willen blijven groeien, maar wel op de juiste manier. Met kwaliteit
en mooie projecten.”
Indall BV
Markenhaven 25 C
3826 AC Amersfoort
Tel.
Nr.: 033-7009714
E-mailadres: info@indall.nl
Website: www.indall.nl