Sinds enkele weken heeft Content een compleet nieuwe huisstijl én een gave nieuwe website. Amersfoorts ondernemer Ruben Heijdra is met zijn creatieve brein de aanstichter achter dit alles. De eigenaar van creatief bureau Eerst – gevestigd in De Nieuwe Stad – vormt al jaren een fijne, creatieve tandem met Danny Rietveld, eigenaar en oprichter van Content. "Creativiteit is dé manier om je als ondernemer te onderscheiden. Het zorgt voor een sterke merkbeleving, trekt klanten aan en houdt je top-of-mind. Durf origineel te zijn in je branding en communicatie. Of zoals David Ogilvy het ooit mooi verwoordde: 'If it doesn’t sell, it isn’t creative.'"
Al deze nieuwe ontwikkelingen vormden voor ons een mooi moment om Ruben Heijdra weer eens in de spotlights te zetten en onze waardering uit te spreken voor zijn geleverde werk. En de manier waarop: conform afspraak, verwachtingen overtroffen en een fijne, duidelijke en prettige manier van communiceren gedurende het proces.
Hoi Ruben, het complete nieuwe design van Content staat
inmiddels alweer even. Hoe kijk je zelf naar de nieuwe uitstraling en het
complete resultaat?
“Ik vind het altijd lastig om wat over eigen werk te
zeggen. Maar ik ben echt wel trots op het resultaat. Ik denk dat we samen een
mooie, frisse nieuwe stijl hebben neergezet en de look & feel hiermee een
flinke upgrade hebben gegeven. Eentje die past bij de nieuwe koers die Content
is ingeslagen.”
Danny, welke koers zijn jullie ingeslagen?
“Content focust zich nu echt puur op ondernemerschap.
Alles wat we doen en organiseren, van events tot online content, zal draaien om
inspiratie, kennisdeling en diepgang. Ook op persoonlijk niveau voor de
ondernemer zelf. We koesteren alle huidige leden maar hebben de criteria
aangescherpt voor nieuwe bedrijfsleden. Zo zijn enkel de directeur-eigenaren
welkom van bedrijven met minimaal twee medewerkers. Voor accountmanagers en
zzp’ers is Content helaas meer niet de plek. We willen onze bedrijfsleden niet
alleen aan handel helpen, maar ook steunen qua persoonlijke en
bedrijfsontwikkeling. En dat begint met de aangesloten type leden en bedrijven.
Maar het belangrijkste blijft: alles blijft met een flinke dosis
ondernemersplezier!”
Op welke manier sluit het design hierbij aan?
“Ruben heeft een moderne look & feel gecreëerd die
naadloos aansluit bij onze identiteit en missie. Maar hoe, dat kan Ruben beter
toelichten!”
Ruben, vertel!
“Ik vind een sterk beeldmerk een van de belangrijkste
vertrekpunten bij het creëren van een visuele identiteit. Het is als het ware
het ezelsbruggetje om mensen in hun hoofd aan een merk te laten koppelen. Bij
Nike bijvoorbeeld denk je toch al snel aan de swoosh. In dit geval is dat de C
met de druppelvorm erin. Een compact beeldmerk dat breed is in te zetten.
Behalve een pinpoint (wat het lokale aspect aanduidt), is het een kompas (wat
jou helpt in het ondernemerslandschap) en een accelerator (voor jouw business).
Iets wat hopelijk niet alleen in pixels gaat ‘leven’, maar ook in de hoofden
van ondernemers.”
Ook aan de nieuwe website heb je je ‘keitje’
bijgedragen. Wat vind je ervan?
“Ja, zeker weten. En ook de website is zeer geslaagd. We
hebben het UI-design gemaakt in nauwe samenwerking met NextBuzz. Complimenten
aan Edwin Weijzen en zijn team hoe zij het hebben gerealiseerd tot een online
resultaat.”
Zit hier toevallig ook iets van een ‘sterke lokale
ondernemende buur’ verscholen?
“Haha, ja, dat klopt. Edwin zit letterlijk aan de andere
kant van de gang hier in De Nieuwe Stad. En ja, dat maakte het overleg een heel
stuk makkelijker en efficiënter.”
Dit soort totaalprojecten zijn voor jou wel een
‘kolfje naar je hand’, toch?
“Absoluut! De kracht van Eerst is om vanaf het begin te
worden betrokken bij een traject. Dat levert uiteindelijk het beste resultaat
op. Het liefst denken we zelfs al mee over de naam.”
Danny, waarom zocht je wederom de samenwerking met
Ruben?
“Allereerst omdat deze al top loopt. Ik ben trouw en
loyaal aan mijn leveranciers. Als er geen reden is om te switchen, dan doe ik
dat niet. Met sommigen werk ik inmiddels bijna twintig jaar samen. Ruben
verstaat de kunst om een commerciële creatieveling in de figuurlijke teugels te
houden. En daarmee doel ik op mezelf, haha. Ik kan door het plafond gaan als ik
eenmaal iets in m’n kop heb. Ruben is de rust zelve, duikt onder in zijn eigen
creatieve bubbel en vertaalt mijn ideeën en wensen telkens weer naar één
pakkend geheel. En ook fijn: Ruben durft tegengas te geven. Hij staat voor zijn
eigen kwaliteit.”
Ruben voegt lachend toe:
“Haha, en dat is bij Danny niet altijd even makkelijk,
kan ik je zeggen. Man, wat een brok energie en commercieel vermogen zit er dan
tegenover mij aan tafel. Danny is iemand die enorm gelooft in zijn plannen. Hij
zit vol ambities. En ja, soms iets te veel misschien, maar dat is juist zijn
kracht. Daarin vormen we mijns inziens een ideale combinatie. Qua commercie,
durf en lef vind ik Danny enorm inspirerend en zet hij mij vaak weer op scherp.
En andersom inspireer ik hem ook weer. Hoop ik.”
Bij deze dan. Wat zijn die ambities? Stel dat we vijf
jaar vooruitkijken…
“Mijn ambitie is om projecten te doen waarin ik Eerst tot
in haar volledige potentie kan benutten. Dat betekent komend jaar meer focus en
vooral keuzes maken. Ondernemers kunnen bij Eerst terecht voor 'The whole
works' als het gaat om het neerzetten van een merkidentiteit. Met het Denk
eerst, Design anders-model helpen we ondernemers en organisaties met het
complete plaatje. Tijdens een Denk eerst-sessie gaan we tot de kern, waaruit we
merkwaarden en een merkverhaal opleveren. Dit vormt het vertrekpunt om aan de
tekentafel de visuele identiteit uit te werken. Samen resoneert dit tot een
sterke merkidentiteit. Met het merkkompas dat we erbij leveren, hebben
ondernemers zowel intern als extern een stevig fundament voor hun merk.”
Waar haal jij je inspiratie uit? Of op welke manier
laat je je creatieve brein ‘opstomen’?
“Inspiratie haal ik uit alles wat ik lees, zie en
luister. Regelmatig sparren met andere creatieve ondernemers hoort daar ook
zeker bij. Om te creëren of mijn brein op stoom te brengen, heb ik ruimte nodig
in mijn hoofd. Regelmatig sporten en wandelen helpt me daarbij. ’s Ochtends
vroeg, van 06.30 tot maximaal 11.00 uur, is mijn creative sweet spot.”
Tot slot, Ruben: heb je een tip vanuit jouw
vakprofessie voor je collega-ondernemers?
“Creativiteit is dé manier om je als ondernemer te
onderscheiden. Het zorgt voor een sterke merkbeleving, trekt klanten aan en
houdt je top-of-mind. Durf origineel te zijn in je branding en communicatie. Of
zoals David Ogilvy het ooit mooi verwoordde: 'If it doesn’t sell, it isn’t
creative.'”
En jij Danny? Nog tips?
“Haha: ik zou eens een kop koffie doen met Ruben. Prima
tip!”