Overslaan naar inhoud

Ruben Heijdra, creatieve tandem voor Team Content: "If it doesn’t sell, it isn’t creative."

18 maart 2025
Sinds enkele weken heeft Content een compleet nieuwe huisstijl én een gave nieuwe website. Amersfoorts ondernemer Ruben Heijdra is met zijn creatieve brein de aanstichter achter dit alles. De eigenaar van creatief bureau Eerst – gevestigd in De Nieuwe Stad – vormt al jaren een fijne, creatieve tandem met Danny Rietveld, eigenaar en oprichter van Content. "Creativiteit is dé manier om je als ondernemer te onderscheiden. Het zorgt voor een sterke merkbeleving, trekt klanten aan en houdt je top-of-mind. Durf origineel te zijn in je branding en communicatie. Of zoals David Ogilvy het ooit mooi verwoordde: 'If it doesn’t sell, it isn’t creative.'"

Al deze nieuwe ontwikkelingen vormden voor ons een mooi moment om Ruben Heijdra weer eens in de spotlights te zetten en onze waardering uit te spreken voor zijn geleverde werk. En de manier waarop: conform afspraak, verwachtingen overtroffen en een fijne, duidelijke en prettige manier van communiceren gedurende het proces.

Hoi Ruben, het complete nieuwe design van Content staat inmiddels alweer even. Hoe kijk je zelf naar de nieuwe uitstraling en het complete resultaat?
“Ik vind het altijd lastig om wat over eigen werk te zeggen. Maar ik ben echt wel trots op het resultaat. Ik denk dat we samen een mooie, frisse nieuwe stijl hebben neergezet en de look & feel hiermee een flinke upgrade hebben gegeven. Eentje die past bij de nieuwe koers die Content is ingeslagen.”

Danny, welke koers zijn jullie ingeslagen?
“Content focust zich nu echt puur op ondernemerschap. Alles wat we doen en organiseren, van events tot online content, zal draaien om inspiratie, kennisdeling en diepgang. Ook op persoonlijk niveau voor de ondernemer zelf. We koesteren alle huidige leden maar hebben de criteria aangescherpt voor nieuwe bedrijfsleden. Zo zijn enkel de directeur-eigenaren welkom van bedrijven met minimaal twee medewerkers. Voor accountmanagers en zzp’ers is Content helaas meer niet de plek. We willen onze bedrijfsleden niet alleen aan handel helpen, maar ook steunen qua persoonlijke en bedrijfsontwikkeling. En dat begint met de aangesloten type leden en bedrijven. Maar het belangrijkste blijft: alles blijft met een flinke dosis ondernemersplezier!”

Op welke manier sluit het design hierbij aan?
“Ruben heeft een moderne look & feel gecreëerd die naadloos aansluit bij onze identiteit en missie. Maar hoe, dat kan Ruben beter toelichten!”

Ruben, vertel!
“Ik vind een sterk beeldmerk een van de belangrijkste vertrekpunten bij het creëren van een visuele identiteit. Het is als het ware het ezelsbruggetje om mensen in hun hoofd aan een merk te laten koppelen. Bij Nike bijvoorbeeld denk je toch al snel aan de swoosh. In dit geval is dat de C met de druppelvorm erin. Een compact beeldmerk dat breed is in te zetten. Behalve een pinpoint (wat het lokale aspect aanduidt), is het een kompas (wat jou helpt in het ondernemerslandschap) en een accelerator (voor jouw business). Iets wat hopelijk niet alleen in pixels gaat ‘leven’, maar ook in de hoofden van ondernemers.”

Ook aan de nieuwe website heb je je ‘keitje’ bijgedragen. Wat vind je ervan?
“Ja, zeker weten. En ook de website is zeer geslaagd. We hebben het UI-design gemaakt in nauwe samenwerking met NextBuzz. Complimenten aan Edwin Weijzen en zijn team hoe zij het hebben gerealiseerd tot een online resultaat.”

Zit hier toevallig ook iets van een ‘sterke lokale ondernemende buur’ verscholen?
“Haha, ja, dat klopt. Edwin zit letterlijk aan de andere kant van de gang hier in De Nieuwe Stad. En ja, dat maakte het overleg een heel stuk makkelijker en efficiënter.” 

Dit soort totaalprojecten zijn voor jou wel een ‘kolfje naar je hand’, toch?
“Absoluut! De kracht van Eerst is om vanaf het begin te worden betrokken bij een traject. Dat levert uiteindelijk het beste resultaat op. Het liefst denken we zelfs al mee over de naam.”

Danny, waarom zocht je wederom de samenwerking met Ruben?
“Allereerst omdat deze al top loopt. Ik ben trouw en loyaal aan mijn leveranciers. Als er geen reden is om te switchen, dan doe ik dat niet. Met sommigen werk ik inmiddels bijna twintig jaar samen. Ruben verstaat de kunst om een commerciële creatieveling in de figuurlijke teugels te houden. En daarmee doel ik op mezelf, haha. Ik kan door het plafond gaan als ik eenmaal iets in m’n kop heb. Ruben is de rust zelve, duikt onder in zijn eigen creatieve bubbel en vertaalt mijn ideeën en wensen telkens weer naar één pakkend geheel. En ook fijn: Ruben durft tegengas te geven. Hij staat voor zijn eigen kwaliteit.”

Ruben voegt lachend toe:
“Haha, en dat is bij Danny niet altijd even makkelijk, kan ik je zeggen. Man, wat een brok energie en commercieel vermogen zit er dan tegenover mij aan tafel. Danny is iemand die enorm gelooft in zijn plannen. Hij zit vol ambities. En ja, soms iets te veel misschien, maar dat is juist zijn kracht. Daarin vormen we mijns inziens een ideale combinatie. Qua commercie, durf en lef vind ik Danny enorm inspirerend en zet hij mij vaak weer op scherp. En andersom inspireer ik hem ook weer. Hoop ik.”

Bij deze dan. Wat zijn die ambities? Stel dat we vijf jaar vooruitkijken…
“Mijn ambitie is om projecten te doen waarin ik Eerst tot in haar volledige potentie kan benutten. Dat betekent komend jaar meer focus en vooral keuzes maken. Ondernemers kunnen bij Eerst terecht voor 'The whole works' als het gaat om het neerzetten van een merkidentiteit. Met het Denk eerst, Design anders-model helpen we ondernemers en organisaties met het complete plaatje. Tijdens een Denk eerst-sessie gaan we tot de kern, waaruit we merkwaarden en een merkverhaal opleveren. Dit vormt het vertrekpunt om aan de tekentafel de visuele identiteit uit te werken. Samen resoneert dit tot een sterke merkidentiteit. Met het merkkompas dat we erbij leveren, hebben ondernemers zowel intern als extern een stevig fundament voor hun merk.”

Waar haal jij je inspiratie uit? Of op welke manier laat je je creatieve brein ‘opstomen’?
“Inspiratie haal ik uit alles wat ik lees, zie en luister. Regelmatig sparren met andere creatieve ondernemers hoort daar ook zeker bij. Om te creëren of mijn brein op stoom te brengen, heb ik ruimte nodig in mijn hoofd. Regelmatig sporten en wandelen helpt me daarbij. ’s Ochtends vroeg, van 06.30 tot maximaal 11.00 uur, is mijn creative sweet spot.”

Tot slot, Ruben: heb je een tip vanuit jouw vakprofessie voor je collega-ondernemers?
“Creativiteit is dé manier om je als ondernemer te onderscheiden. Het zorgt voor een sterke merkbeleving, trekt klanten aan en houdt je top-of-mind. Durf origineel te zijn in je branding en communicatie. Of zoals David Ogilvy het ooit mooi verwoordde: 'If it doesn’t sell, it isn’t creative.'”

En jij Danny? Nog tips?
“Haha: ik zou eens een kop koffie doen met Ruben. Prima tip!”

Ruben Heijdra, creatieve tandem voor Team Content: "If it doesn’t sell, it isn’t creative."
Eerst | branding & design +31 6 51728638 info@eerst.nl http://www.eerst.nl