Spring à la Carte | Column - Roland Guijs

Amersfoort, maandag 29 april 2024

𝑬𝒆𝒏 𝑰𝒏𝒕𝒓𝒂𝒕𝒖𝒊𝒏 𝒗𝒐𝒍 𝒊𝒏𝒏𝒐𝒗𝒂𝒕𝒊𝒆

Vorig jaar ben ik verhuisd, en het aanpakken van de tuin stond toen niet bovenaan de prioriteitenlijst. Maar nu de zon eindelijk weer tevoorschijn begint te komen, gaat het dan toch kriebelen om de grijze betonvlakte wat aan te pakken. En van huis uit heb ik meegekregen dat een goede tuin, een groene tuin is. Dus een bezoekje aan de Intratuin, waar je je langs eindeloze rijen blaadjes en stammetjes kan vergapen, is essentieel in het proces.

Om te voorkomen dat het vers geplante groen de eerste de beste zomer niet overleeft, zit er een handig kaartje bij. Volle zon of halfschaduw, bewateringsfrequentie en bloeiperiode, het staat er allemaal met duidelijke iconen op. En om enigszins in te kunnen schatten hoe de tuin er over een aantal maanden uit komt te zien, toont het aantrekkelijke design een foto van het potentieel in volle bloei. Want om over een aantal maanden of jaren te kunnen genieten van een bloeiende tuin, moet je nu investeren in het aanschaffen, planten en bewateren van de kleine, kwetsbare stekjes. Deze boerenwijsheid heeft al heel wat percelen tot bloei laten komen, en daar zijn echt geen groene vingers voor nodig.

Als we een bruggetje maken naar een ander klimaat, het Nederlandse vestigingsklimaat om precies te zijn, dan gaat deze vlieger helaas niet meer op. Of beter gezegd, goede ideeën kunnen zich in dit klimaat vaak niet ontspruiten. Ze sterven langzaam af. Verschillende partijen luidden recent nog de noodklok; het vestigingsklimaat voor innovatieve bedrijven is in erbarmelijke toestand. Teruglopende investeringen, moeite met het vinden van personeel en een onduidelijke richting. Enorm zonde, want goede ideeën en nieuwe innovaties door bedrijven zijn cruciaal. Niet alleen voor de economie van de toekomst, maar ook voor het ontwikkelen van duurzame oplossingen.

Corporates die vooroplopen in ontwikkelingen, zoals DSM en ASML, zijn niet in een jaar tot hun huidige vorm gegroeid. Dat waren ook ooit start-ups; met een paar gedreven mensen, een goed idee, beperkt geld en veel enthousiasme. Dankzij investeerders, medeontwikkelaars, waardevolle samenwerkingen en een welwillende overheid kregen zij de kans zich te ontwikkelen tot de motoren van de economie. Maar helaas lijkt het steeds moeilijker te worden. En dat terwijl de problemen van vandaag en morgen schreeuwen om initiatieven en ideeën.

De redenen dat ideeën niet tot bloei komen zijn legio, en deels ook goed te legitimeren. Maar een aspect wordt regelmatig over het hoofd gezien, en dat is de verantwoordelijkheid van de bedenker zelf. Veel ontwikkelaars zitten zo diep in de materie, dat ze vaak vergeten dat het voor buitenstaanders niet zo logisch is als voor hen. Een vuistdikke whitepaper vol met grafieken en technische details is niet genoeg om een verhaal overtuigend en duidelijk over te brengen. En zelfs een pitchdeck met 400 woorden gaat dit niet oplossen. Gun jezelf daarom dat visuele bordje, net als elke plant, waarin het toekomstbeeld in een oogopslag er uitspringt.

Want als je als bedrijf vooroploopt in een ontwikkeling, hoe kun je dan van een willekeurige beoordelaar of ambtenaar verwachten dat hij of zij snapt wat jij voor ogen hebt? Of überhaupt dezelfde potentiële bloei in zijn hoofd projecteert? Net zomin als het stekje bij de Intratuin kan verwachten dat elke weekendtuinier op basis van de groene sprieten en een Latijnse naam meteen weet hoe de plant eruit gaat zien.

De gemiddelde beleidsambtenaar of investeerder heeft geen groene vingers, of diepgaande kennis op elk onderwerp. En als een visuele ondersteuning bij een hortensia of rozenstruik werkt, waarom zou dat dan niet voor goede ideeën werken? Voor innovatieve startups, maar net zo goed voor creatieve plannen van MKB'ers en revolutionaire ontwikkelingen binnen een corporate.

Beslissers zijn maar net mensen. Zorg daarom dat het toekomstperspectief met drie iconen en een afbeelding te vatten is. Of ik zou zeggen: een plaat of korte video. Want alleen dan onderscheid je je in de Intratuin vol potentie, en laat je zien wat er nodig is om te komen tot die tuin waar de buren jaloers op zullen zijn.

Groet, Roland Guijs

Over ir. Roland Guijs
Na een engineering-opleiding zag Roland dat goede ideeën verloren gaan, doordat ze niet goed in beeld worden gebracht. Met Indall brengt hij daarom de creatives with brains. Sindsdien helpt hij de pioniers in zowel MKB’s als grote corporates om een ingewikkelde boodschap te vertalen naar ijzersterke films, animaties en platen die een goed idee vertalen naar begrijpelijke beelden.

Nieuws

Spring à la Carte | Column - Roland Guijs

Zakelijke Dienstverlening