Spring Γ  la Carte | Deniece Caffee - DC Facilitair bv

Amersfoort, donderdag 2 mei 2024

π‘«π’†π’π’Šπ’†π’„π’† π’Œπ’˜π’‚π’Ž 𝒗𝒂𝒏 𝒗𝒆𝒓 𝒆𝒏 𝒉𝒆𝒆𝒇𝒕 𝒏𝒖 π’Žπ’†π’• 𝑫π‘ͺ π‘­π’‚π’„π’Šπ’π’Šπ’•π’‚π’Šπ’“ 𝒆𝒆𝒏 π’ƒπ’π’π’†π’Šπ’†π’π’… π’ƒπ’†π’…π’“π’Šπ’‹π’‡:

β€˜Ik had niet kunnen bedenken dat het zo snel zou gaan!"

Dat het ook met jonge bedrijven hard kan gaan, bewijst Deniece Caffee (43) met DC Facilitair. Haar onderneming schoot uit de startblokken en is zeven jaar later met een nieuwe naam, huisstijl en website klaar voor de volgende stap. Interview met een bevlogen ondernemer die van ver moest komen. 

Het was in de auto op weg naar huis, in de zoveelste file. Deniece overpeinsde haar werkzame leven en kwam tot de conclusie dat het tijd was voor een compleet andere move. Ze had het voor elkaar, goede baan, auto van de zaak, maar na een succesvolle carrière in commerciële rollen bij diverse bedrijven groeide de drang naar het avontuur als zelfstandig ondernemer.

β€˜Ik dacht: maar wat ga ik dan doen?’, zegt Deniece nu. β€˜Ik was net alleenstaande moeder op dat moment, dan moet je heel goed bedenken wat je aangaat. Ik dacht: ik ga naar huis en de boel schoonmaken, lekker mijn hoofd leegmaken.’

β€˜π‘Ίπ’„π’‰π’π’π’π’Žπ’‚π’Œπ’†π’! 𝑫𝒂𝒏 π’Œπ’π’ π’Šπ’Œ π’ˆπ’†π’π’Šπ’‹π’Œ 𝒗𝒂𝒏 𝒔𝒕𝒂𝒓𝒕!’

Maar wacht even… DΓ‘t was het! β€˜Schoonmaken! Dan hoefde ik niet ergens op te wachten en kon ik gelijk van start. Dat is precies wat ik heb gedaan. Een week daarna β€” dit was halverwege 2017 β€” heb ik mijn baan opgezegd en ben ik begonnen met inlezen. Ik ben een echte autodidact. Als ik denk: ik wil dit, dan ga ik me volledig focussen om ervoor te zorgen dat ik me de materie volledig eigen maak en een expert word in mijn vak. En dan lukt dat ook.’

Ben je altijd al ondernemend geweest? 
β€˜Ik kom uit een familie met meerdere ondernemers. Zelf heb ik in het verleden ook andere bedrijven opgezet. Maar dat heb ik altijd samen met anderen gedaan en nooit fulltime. Zeven jaar geleden dacht ik: ik ga het alleen doen en vooral op mijn manier. Het is tijd om mijn eigen koers te bepalen. Ik was daar heel standvastig in. Misschien ook wel omdat er veel in mijn privΓ©leven veranderde op dat moment. Het kwam allemaal zo uit.’

Met welke missie ben je gestart? 
β€˜Ik vond het vooral belangrijk om het niet te doen zoals veel bedrijven het in de schoonmaakbranche deden. Neem de schoonmaakproducten: we werken voor 85% met ecologische middelen en materialen die ook nog cradle-to-cradle zijn. Ook ben ik direct uitgebreidere werkschema’s gaan opmaken om mee te werken. Ik neem meer tijd voor diensten, omdat ik wil dat het goed gebeurt. Ik ben van de puntjes op de i. Elke stap benoem ik, zodat niets vergeten wordt. Neem spinrag. Er zijn veel bedrijven die dat één keer per week op het schema hebben staan. Wij zeggen: bij constatering is het weg! Ik wil het gewoon niet zien. Perfectionistisch? Soms zelfs iets te. We leggen de lat zo hoog dat ook onze klanten meer van ons verwachten. En dat mag ook.’ 

Je bedrijf schoot uit de startblokken. Wat was dat voor een tijd?  
β€˜In het begin deed ik alles zelf, maar het ging enorm snel. Al na drie maanden hadden we een klant waar we zeven dagen per week met zeven man moesten schoonmaken. Bij zo’n snelle groei komt veel kijken. Terwijl ik met niets begonnen ben, ik had geen bank achter me staan. Sterker nog, ik kwam, ondanks mijn goede baan, uit een financieel heel moeilijke periode door een lange nasleep van een oude relatie. Ik heb tijden gekend dat ik van een klein bedrag per maand moest leven. Het was daarom heel spannend om te starten als ondernemer. Door open kaart te spelen zijn leveranciers mij tegemoet gekomen. Ze zeiden: we zien wat je doet, dat je snel groeit en we hebben vertrouwen in je. Daar ben ik ze nog steeds heel dankbaar voor. Om die reden ben ik ook heel loyaal naar hen.’

Wat verklaart de snelle groei die DC Facilitair doorgemaakt heeft? 
β€˜De klant staat bij ons centraal. Voor elke klant en locatie maken we een werkschema op maat. Ik hoor vaak van klanten terug dat wij zeer professioneel zijn, met een hoge kwaliteit van diensten. Met een team van in totaal ruim dertig mensen bieden we een ruim aantal diensten aan met een hoog serviceniveau. Alle credits gaan dan ook naar mijn team en partners, want zonder hen ben ik nergens. Ik kan de beste verkooppraatjes houden, maar zij moeten het uitvoeren. Ik verwacht veel van ze. Ik neem mensen niet alleen aan omdat ze een doekje kunnen vasthouden. Wij werken alle nieuwe medewerkers in voordat ze alleen bij een klant te werk gaan en we bieden meerdere opleidingen aan zodat onze medewerkers zich op elke gewenste schoonmaakmethode naar wens kunnen specialiseren. Overal waar mensen werken wordt weleens een fout gemaakt, maar dan lossen we het ook zo snel en goed mogelijk op. Ik ben pietje-precies en zit erbovenop. Klantvriendelijkheid staat ook hoog in het vaandel; we staan voor je klaar met een oplossing en een lach.’

Moet je jezelf nog weleens in je arm knijpen? 
β€˜Zeven jaar geleden had ik niet kunnen bedenken dat het zo snel zou gaan. Ik besef pas echt dat dat iets bijzonders is als mensen verrast zijn als ik zeg dat ik de eigenaar en de DC in onze bedrijfsnaam ben, als mij wordt gevraagd wat mijn functie is binnen het bedrijf. Ik heb het niet op een kaartje staan en loop er niet mee te koop.’

Wat drijft je als ondernemer? 
β€˜Klinkt misschien raar, maar dat zijn mijn dochter en mijn moeder. Omdat ik er op deze manier voor kan zorgen dat ik er meer ben voor mijn dochter. Dat ik haar kan geven wat ze nodig heeft en dat ze later een stabiele financiΓ«le toekomst kan hebben. Daar werk ik hard voor. Ik doe het ook voor mijn moeder. Zij heeft het financieel niet altijd makkelijk gehad en ze heeft mij altijd geholpen met oppassen en steunen van mijn keuzes. Ik ben supertrots op haar. Ze heeft zelfs een lintje gekregen omdat ze als vrijwilliger zoveel heeft gedaan voor de stad Amersfoort. Ik wil ervoor zorgen dat ze een goede pensioentijd heeft door kleine dingen voor haar te doen of haar te verwennen. Zo kan ik haar wat teruggeven.’

Je bedrijf heeft net een fonkelnieuwe naam, huisstijl en website. Klaar voor de volgende stap? 
β€˜Zeker! Kijk, ik ben begonnen als eenmanszaak en was blij met de naam, het logo en de website, maar die hoorden wel echt bij de start. Omdat de groei zo snel ging, kreeg ik van mensen terug dat de branding niet meer paste bij waar mijn bedrijf nu staat en hoe het bedrijf en ik overkomen. Dat zat in mijn hoofd. Daarnaast waren er interne processen die ik wilde veranderen. Daarom zijn we met behulp van een externe partij een herstructurering aangegaan. Het was tijd voor een frisse blik. Door de snelle groei was er bijna geen tijd om te ademen. Het is goed dat we dit hebben gedaan. Voor mij wederom de bevestiging dat ik altijd mijn gevoel moet volgen. Er werd mij gevraagd: wat wil je? Ik zei: ik wil opnieuw! Nou, dan doen we dat. En dus hebben we alles in een nieuw jasje gestoken. Met nog steeds dezelfde medewerkers, klanten en leveranciers, maar wel weer fris de markt in.’

β€˜π‘°π’Œ π’˜π’Šπ’ π’π’Šπ’†π’• π’ˆπ’“π’π’†π’Šπ’†π’ π’π’Ž 𝒉𝒆𝒕 π’ˆπ’“π’π’†π’Šπ’†π’.’

Met het oog op de toekomst: welke ambities wil je waarmaken? 
β€˜In het begin was ik standvastig in mijn wens om landelijk uit te breiden met meerdere kantoren. Daar ben ik heel erg vanaf gestapt. Ik wil niet groeien om het groeien. Ik wil de kwaliteit van onze dienstverlening behouden en steeds meer verbeteren. We blijven lekker vanuit één moederpand werken. Het enige wat ik wil uitbreiden zijn het aantal medewerkers en het wagenpark. Ik ben blij met wat we hebben opgebouwd.’

Met wat voor gevoel kijk je naar jouw reis als ondernemer tot nu toe? 
β€˜Trots. Maar we zijn er nog niet. Er zijn altijd dingen die beter kunnen. We hebben een heel goede stap gemaakt met de herstructurering, maar ik weet ook wat we nog moeten doen om verder te komen.’

β€˜π‘°π’Œ 𝒉𝒆𝒃 𝒍𝒂𝒕𝒆𝒏 π’›π’Šπ’†π’ 𝒅𝒂𝒕 π’Šπ’Œ 𝒉𝒆𝒕 𝒂𝒍𝒍𝒆𝒆𝒏 π’Œπ’‚π’!’

Wat maakt je gelukkig? 
β€˜Dat ik heb laten zien dat ik het als ondernemer alleen kan en op mijn manier. Ik werd weleens voor vroege netwerkontbijten uitgenodigd, maar ik kon er nooit bij zijn en vertelde niet waarom. Dus heel lang heb ik eromheen gedraaid dat ik een alleenstaande moeder was die een bedrijf probeerde op te bouwen, omdat ik bang was dat het tegen me gebruikt zou worden. Maar nu ben ik op het punt dat ik denk: mijn bedrijf loopt goed, ik heb daarvoor wat overwonnen en ik vind het helemaal niet erg om dat uit te spreken.’

DC Facilitair bv
Heliumweg 6, A17
3812 RE Amersfoort
Tel. Nr. 085-0160073
Website: www.dcfacilitair.nl 

Nieuws

Spring Γ  la Carte | Deniece Caffee - DC Facilitair bv

Zakelijke Dienstverlening