π½ππ
ππ π±ππππ ππ ππππ π©ππ πππ π
ππ π»ππππ ππππππ ππππ
ππ πππ π»-π
πππ: βπ«ππ ππ π
ππ πππππ ππππππ π
πππ ππ πππππππππβ
Amersfoort, donderdag 25 april 2024
Ondernemer Johan van den Tweel (63) waagde in 2018 de stap van zijn leven. Hij gooide het over een andere boeg met zijn bedrijf T-druk, investeerde in moderne digitale machines voor etiketten en betrok uiteindelijk een nieuw groot pand. En kijk nu: tegen de stroom in is er volop groei. Er gloort een nΓ³g mooiere toekomst, want zijn ondernemende zoon Bob (28) staat te popelen om het bedrijf voort te zetten. Een klassiek vader-en-zoon-verhaal waarvan het laatste hoofdstuk nog lang niet geschreven is.
Johan, hoe is het voor jou allemaal begonnen?
β32 jaar geleden ben ik in Hoogland gestart met een drukkerij. Gewoon aan huis, in een schuurtje. T-druk was een echte dorpsdrukker. Ik drukte bijvoorbeeld het programmablaadje van de plaatselijke voetbalvereniging en verzorgde drukwerk voor lokale bedrijven. Zo heb ik het jaren gedaan. Ik vond het heerlijk om alleen te werken en kon mijn kinderen βs ochtends naar school brengen. Dat was voor mij belangrijker dan veel geld verdienen.β
Bob, jij groeide dus op in geur van inkt?
βHaha, dat kun je wel zeggen. Op de basisschool hield ik spreekbeurten bij mijn vader in de drukkerij. Ik vond het fantastisch om mijn klas uit te nodigen om bij de drukpers te komen kijken. Ik was er trots op. Als jochie hielp ik mijn vader ook al mee. Drukwerk vouwen en in een enveloppe stoppen, dan had ik weer een tientje verdiend.β
"π°π πππ πππ ππππππ ππππππ ππππ ππ ππ."
Hoe zag jouw pad er vervolgens uit?
βIk was geen leerjongen en wist na de middelbare school niet wat ik moest doen. Mijn vader drukte me een advertentie van een open dag van het grafisch lyceum onder mijn neus. Ik ben ernaartoe gegaan en in no-time was ik helemaal verkocht. Alles wat ik sindsdien doe, heeft een grafische achtergrond. Ook ondernemen zat er al vroeg in. Ik zag als jochie overal handel in. Ik ben na mijn opleiding onder de naam B needed begonnen met designklussen als freelance vormgever. Daarnaast ben ik samen met een vriend Leasejewebsite.nl gestart. En sinds enkele maanden ben ik live met Lichtposter.nl. Daarmee verkoop ik led-frames waarmee ondernemers een poster kunnen uitlichten. Mijn meeste tijd gaat naar mijn werk bij T-druk, waar ik sinds vijf jaar volledig meedraai.β
Dit interview vindt plaats in een modern, ruim en sfeervol pand, dat in niets doet denken aan de schuur waarin T-druk begonnen is. Wat is het verhaal?
Johan: βHet is altijd hartstikke goed gegaan met de drukkerij, totdat de drukkerscrisis kwam. Online drukkerijen kwamen op en daar was als kleine dorpsdrukkerij niet tegenop te boksen. Ik was begin vijftig en moest nog een tijd door. Ik ben gaan rondkijken en zag kansen in het printen van etiketten. Daar kwam steeds meer vraag naar. Ook naar betere kwaliteit en bijzonder werk, maar daar waren mijn machines niet goed genoeg voor. Zes jaar geleden kwam ik op een kruispunt: investeren in betere machines en volledig overgaan op etiketten of stoppen en wat anders gaan doen. Ik heb voor het eerste gekozen. Dat was de beste beslissing die ik had kunnen nemen. Sindsdien groeien we lekker door en hebben we dit pand kunnen betrekken.β
Hoe spannend was het om die keuze te maken?
Johan: βIk heb twee weken lang nauwelijks gegeten en geslapen. Totdat mijn dochter op een ochtend met tranen in haar ogen een bord met gebakken ei voor me neerzette: βEn nou ga je eten, papβ. Zoβn belangrijke keuze maak je ook niet alleen. Door goede gesprekken met mijn vrouw Annet zijn we tot deze keuze gekomen. Achter elke goede ondernemer staat een sterke vrouw.β
Bob: βHet was een alles-of-niets-moment. Als het niet was gegaan zoals het nu gegaan is, dan had mijn vader een bordje in de tuin kunnen zetten om het huis te verkopen. Hij was 57 en heeft het toch gedaan, dan heb je ballen.β
Wat gaf de doorslag?
Johan: βMijn onderbuikgevoel. Maar ook: in loondienst gaan was geen optie. Geen bedrijf zit te wachten op een eigenwijze grijze man die altijd voor zichzelf gewerkt heeft. Ook onze loyale klant Royal Taste Company, een koffiebranderij uit Amersfoort, is belangrijk geweest door ons te steunen en veel etiketten bij ons af te nemen. Vanuit die basis konden we nieuwe klanten zoeken.β
Hoe zijn jullie in dit pand op Isselt beland?
Johan: βIk heb de keuze gemaakt: als Bob door wil, dan niet bij ons thuis. Dus zijn we naar een ander pand gaan kijken. Dit kwam op ons pad. We hebben meteen doorgepakt. De verkopende partij heeft het ons gegund als vader en zoon, en mijn dochter heeft ook nog een deel waar ze tracksuits verkoopt. Het is een pand dat past bij een grafisch bedrijf.β
Bob: βAls mensen hier voor het eerst binnenkomen zijn ze onder de indruk. Het straalt professionaliteit en vertrouwen uit.β
Waar komen de etiketten die jullie maken terecht?
Bob: βLoop door een supermarkt of boekenwinkel en je ziet een etiket dat van onze machine is komen rollen. Op koffiezakken, flessen limoncello, babyvoeding, stickers op boeken: noem het maar. Onze printers zijn het nieuwste van het nieuwste, dus de kwaliteit is haarscherp. Onze etiketten en stickers zijn full colour, krasbestendig en voldoen aan de voedselveiligheidseisen, wat betekent dat ze direct op voedsel geplakt mogen worden. Ze kunnen ook tegen heel koude en warme omstandigheden. Het maakt dat onze etiketten op rol breed inzetbaar zijn. Je komt ze overal tegen. Van tweehonderd etiketten voor een startende ondernemer tot een miljoen spaarzegels voor een grote supermarkt. We vinden het superleuk dat we voor veel Amersfoortse bedrijven werken, zoals Rock City Brewing, Royal Taste Company en boekendrukker Wilco. Lokaal zakendoen is altijd leuker. Voor wie wil kennismaken: de koffie staat klaar.β
Hoe is het om als vader en zoon een bedrijf te runnen?
Bob: βDat we dit samen kunnen doen is supergaaf. Je hoort weleens dat het kan botsen. Maar wij zitten helemaal op een lijn. Geld verdienen is belangrijk, maar niet het hoofddoel. Mooie dingen maken en op een leuke manier omgaan met onze klanten, dat is waar we het voor doen.β
Johan: βDe persoonlijke benadering zit in ons DNA. Een etiket of sticker kun je overal krijgen, maar wij zetten net die extra stap voor klanten.β
Bob: βDat is precies wat mensen bij grote grafische bedrijven missen. Stel dat je een startende ondernemer bent en je gaat vitaminepillen op de markt brengen. Je wilt een etiket, maar vraagt je af hoe het vormgegeven moet worden, met welke materialen en op welk formaat. Wij helpen je daar uitgebreid mee. Van ontwerp tot etiket, we hebben alles in huis. Ook snel schakelen is geen probleem. Klanten hoeven letterlijk maar een mailtje te sturen en het wordt geregeld.β
Bob, wat heb jij geleerd van je vader?
Bob: βMenselijkheid. Mijn vader is altijd persoonlijk en vriendelijk naar klanten. En zijn doorzettingsvermogen. Ik heb altijd gezien dat hij zijn best heeft gedaan om er wat van te maken.β
Johan: βNiets komt voor niets in het leven. Het is okΓ© om op je snufferd te gaan, dat zeg ik ook tegen Bob. Dan leer je ervan en ga je door. Als ondernemer moet je 10 dingen proberen, waarvan er 9 mislukken. Maar die ene keer lukt het. Je moet vertrouwen hebben in jezelf en door blijven gaan.β
"π©ππ ππ ππππ πππ πππ πππππππ π ππ ππ."
Johan, wat maakt dat jij vertrouwen hebt in je zoon als opvolger?
Johan: βHij zet grotere stappen dan ik ooit gedaan heb. Bob is meer een ondernemer dan ik. Hij kijkt om zich heen en ziet kansen. Laat mij maar lekker achter die machine staan.β
Bob: βHij doet zichzelf tekort. Als je op je 57ste voor een vermogen investeert in nieuwe machines, dan heb je lef. Ik wil altijd meer, maar dat kan ook een valkuil zijn. Misschien is focus ook goed. Zulke twijfels horen bij het ondernemerschap.β
Wat zijn jullie toekomstdromen?
Bob: β1 januari 2026 neem ik het bedrijf volledig over. Ik zou het leuk vinden als ik T-druk kan uitbouwen naar een bedrijf met vijf medewerkers. Lekker ondernemen met een leuk groepje mensen. Als iedereen het goed en leuk heeft met elkaar, dan ben ik blij. Bij Lichtposter.nl en Leasejewebsite.nl mogen best honderd man lopen straks, maar T-druk hou ik graag persoonlijk.β
Johan: βIk zal altijd wel een beetje vliegende keep blijven. Ik ga nog elke dag met plezier naar mijn werk en hou dat graag vol zolang mijn fysiek het toelaat. Maar ik wil Bob niet voor de voeten lopen. Hij moet alle vrijheid krijgen om het op zijn manier te doen. Te ver vooruitkijken doen we niet. We doen wat goed voelt en koesteren wat we hebben. Als je vijf jaar geleden had gezegd dat we met T-druk naar een pand zouden verhuizen dat vijf keer zo groot is, met twee nieuwe machines erbij, dan had ik je voor gek verklaard. Maar het is wel gebeurd.β
T-druk bv
Radonweg 16-G
3812 RL Amersfoort
Tel.Nr.: 033-4806405
E-mail: info@t-druk.nl
Website: www.t-druk.nl
T-DRUK Etiketten